Avishai Cohen och Göteborgs Symfoniker, dirigent Alexander Hanson.

Göteborgs Symfoniker fyller världen med musik

Pandemin stoppar inte Göteborgs Symfoniker från att nå ut till publiken: orkestern är aktuell med två nya album, musiken till storfilmen Margrete - Queen of the North och en rad nya konsertinspelningar på GSOplay. Och de unga möter musikerna i lägret Side by Side: Digital 19-23 juni.

Först ut är livealbumet Two Roses (Naïve) med jazzbasisten Avishai Cohen som släpptes helt nyligen. Kärleksmötet mellan jazztrion och symfoniorkestern som gjordes i anslutning till Avishai Cohens 50-årsfirande har berört musikern på djupet:

- Att spela och sjunga sin egen musik med en symfoniorkester är verkligen något särskilt, det är en upplevelse lika stark som speciell, säger Avishai Cohen.

Albumet höjs redan till skyarna på sociala medier av fans över hela världen, liksom av recensenterna: ”Orkestern är stundtals känslig och skör, stundtals kraftfull och tung, och alltid djupsinnig.” (All About Jazz) Filmproduktionen från den bejublade konserten är också på gång.

I juni kommer ett efterlängtat album med tre världspremiärer av starka tonsättarprofiler som lät tala om sig kring förra sekelskiftet: Elfrida Andrée, Valborg Aulin och Ida Moberg (Nilento). Dolda musikskatter som dirigenten Johannes Gustavsson och Symfonikerna nu för första gången uppenbarar i all sin glans.

I höst hörs Göteborgs Symfoniker på SF Studios storfilm Margrete - Queen of the North med den danska filmstjärnan Trine Dyrholm i huvudrollen som Drottning Margareta, regent över Danmark, Norge och Sverige och därmed en av de mäktigaste monarkerna i nordisk historia. Ett historiskt drama med fantasieggande musik av Jon Ekstrand som spelades in i Göteborgs Konserthus i mars med Peter Nordahl som dirigent.

På hemmaplan är Göteborgs Symfoniker flitiga som myror: en rad nya GSOplay sessions med musik från Bach-sönerna till excentrikern och miljonären Charles Ives läggs ut under våren, konsertkarameller som man kan ladda upp med inför den kommande säsongen som nyligen presenterades. Då bekräftades att längtan efter levande musik är minst sagt stor – abonnemangsförsäljningen fick en riktig rivstart. Allt om säsongen på gso.se.

Side by Side: Digital

Musiken är viktigare än någonsin för att hålla modet uppe hos barn och unga under pandemin. Därför känns det extra fint att kunna genomföra det internationella musiklägret Side by Side by El Sistema i ett helt digitalt format. Side by Side: Digital samlade över 700 deltagare från 30 länder förra året – i år har lägret utvecklats och kommer bland annat att erbjuda några musikaliska överraskningar och ännu mer interaktivitet! I årets stora låt har arrangörerna Tvete Vik & Dahlgren slagit samman Memories av Maroon 5 med Canon i D av Johann Pachelbel och skapat lägrets mest ambitiösa arrangemang någonsin! Det kommer att spelas in av deltagarna under våren och göras till en musikvideo motsvarande förra årets Circle of Life. Anmälan till Side by Side: Digital är öppen fram till och med 21 maj för barn och unga mellan ca 6 och 23 år. Läs mer om Side by Side på sidebysidegoteborg.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: GP, CAES – Cobham Gaisler & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.