Göteborgs Symfoniker och Ava Bahari i sommarkonsert på Frölunda Torg

Göteborgs Symfoniker och Ava Bahari i sommarkonsert på Frölunda Torg

Är det en ny sommartradition vi ser? Efter succén med Beethovens ödessymfoni förra året är nu Göteborgs Symfoniker tillbaka i en pop-up-konsert på köpcentrumet Frölunda Torg. Den 24 augusti bjuds det på musik i världsklass när Symfonikerna får sällskap av Göteborgs egen stjärnviolinist Ava Bahari.

Över 4 000 besökare på Frölunda Torg såg konserten 2022 som anordnades i samband med Kulturkalaset, då Beethovens symfoni nr 5, Ödessymfonin, framfördes under ledning av Magnus Fryklund.

- Efter förra årets fantastiska upplevelse är vi glada över att kunna återkomma till Frölunda Torg och sprida den klassiska musiken till ännu fler människor, säger Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

Även nu står en symfoni på programmet, den mäktiga symfoni nr 8 av tjeckiska kompositören Antonin Dvorák - en lycklig hyllning till livet och naturens gåvor. Dessutom blir det ett riktigt uppvisningsnummer när Ava Bahari spelar fransk violinmusik av Camille Saint-Saëns - mitt bland shoppingsugna och flanörer.

Konserten är kostnadsfri. Och för den otålige går det att se och höra Göteborgs Symfoniker redan dagen innan, då orkestern intar Johannebergskyrkan i centrala Göteborg med samma program.

- Vare sig vi spelar i Göteborgs Konserthus, på internationella turnéer eller, som här, gör en pop-up-konsert på en mer oväntad plats, så märker vi vilken stark förenande kraft musiken är för alla som delar upplevelsen, säger Sten Cranner.

Violinisten Ava Bahari är 26 år och gjorde sin solistdebut med Symfonikerna i vintras. Redan som åttaåring framträdde hon i Göteborgs Konserthus. Nu är hon hett eftertraktad på Europas scener.

Som dirigent ser vi Anton Holmer, assisterande dirigent vid Orchestre National de Lyon, som gör sin debut med Göteborgs Symfoniker.

Läs mer: Sommardrömmar med Göteborgs Symfoniker och Ava Bahari

Göteborgs Symfoniker är Sveriges Nationalorkester. Orkestern spelar omkring 80 konserter varje år i Göteborgs Konserthus och bedriver en bred verksamhet för barn och unga. Santtu-Matias Rouvali är chefdirigent för de 109 musikerna sedan säsongen 2017-2018 och Barbara Hannigan förste gästdirigent.
Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Huvudsponsorer är Volvo och Göteborgs-Posten och huvudpartner Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.