Göteborgs Symfoniker sätter klassisk touch på ordförandeskapet i EU

Göteborgs Symfoniker sätter klassisk touch på ordförandeskapet i EU

Göteborgs Symfoniker och chefdirigent Santtu-Matias Rouvali gästspelar den 14 juni 2023 i konsertsalen i Bozar, Bryssel i samband med Sveriges ordförandeskap i EU. Solist är svenska stjärnviolinisten Johan Dalene.

- Det är en glädje att få visa Sveriges framstående position inom symfonisk musik. Och därtill få presentera några av Europas vackraste musikskatter, säger Sten Cranner, VD för Göteborg Symfoniker.

För att ackompanjera Sveriges ordförandeskap i EU presenterar nu Göteborgs Symfoniker spellistan On A Note From Sweden, en introduktion till svensk klassisk musik. Spellistans 40 smakprov visar den bredd av symfonisk musik som skapats i Sverige genom tiderna och fått internationellt erkännande.

Här finns älskade klassiker som Midsommarvaka, Pastoralsvit och Intåg i sommarhagen, samtida musik från Lidholm till Tarrodi, Grammisvinnare liksom världsstjärnor som Birgit Nilsson och Jussi Björling. Ett tiotal svenska symfoniorkestrar är representerade.

Saknar du din favorit? Lämna ditt tips till spellistan On A Note From Sweden via Göteborgs Symfonikers Facebook och Instagram!

Gästspelet i Bozar, Bryssel med Sveriges Nationalorkester bjuder på Jean Sibelius violinkonsert samt musik av Lili Boulanger och Richard Strauss. På pulten står chefdirigent Santtu-Matias Rouvali, hett efterfrågad världen över för sitt dynamiska spelsätt.