Iranske världsartisten Homayoun Shajarian ställer in turné

Iranske världsartisten Homayoun Shajarian ställer in turné

Den persiske sångaren Homayoun Shajarian ställer in sin utsålda konsert på Göteborgs Konserthus den 4 november samt övriga konserter runt om i Europa. Anledningen är den oroliga situationen i hemlandet Iran.

Homayoun Shajarian har liksom en rad andra iranska kulturprofiler uttryckt sitt stöd för proteströrelsen i Iran som startade i september. Efter återkomsten från en turné i Australien fick han tillfälligt reserestriktioner. Han meddelar nu att restriktionerna hävts men att han avbryter planerna på fler konserter utomlands "på grund av den obehagliga situationen."

Sten Cranner, vd för Göteborgs Symfoniker AB, är oroad över världsstjärnans beslut.
- Det är beklagligt att musiken får stå åt sidan i tider av politiskt förtryck, säger Sten Cranner.

Homayoun Shajarian räknas till de absolut främsta persiska, klassiska vokalisterna. Tillsammans med sitt band har han gett ut flera album och gästat många internationella scener och festivaler. Senast Shajarian gästade Göteborgs Konserthus var 2016.

Via sociala medier uttrycker Homayoun Shajarian sin besvikelse över att nu inte kunna möta sina fans i städer som London, Amsterdam, Berlin, Göteborg och Stockholm:

- Jag ber om ursäkt till alla kära som köpt biljetter för att delta i dessa konserter med sin kärlek och tillgivenhet, skriver Shajarian.

Köpta biljetter återlöses hos biljettkontoret på Göteborgs Konserthus.

Konserten är arrangerad i samarbete med Riksteatern.