Karin Tufvesson Hjörne, ny programchef för Göteborgs Symfoniker.

Karin Tufvesson Hjörne ny programchef för Göteborgs Symfoniker

Karin Tufvesson Hjörne blir ny programchef för Göteborgs Symfoniker. Hennes uppdrag är att ge Göteborgs Symfoniker fortsatta förutsättningar att hålla högsta konstnärliga nivå genom samarbeten med dirigenter och solister i världsklass, och erbjuda publiken unika musikaliska upplevelser.

Karin Tufvesson Hjörne kom till Göteborgs Konserthus 1981 och har i olika roller medverkat i den konstnärliga planeringen för Symfonikerna. Bland annat var hon med och etablerade Gustavo Dudamel på posten som chefdirigent för orkestern 2007. De senaste åren har hon arbetat nära både chefdirigent Santtu-Matias Rouvali och förste gästdirigent Barbara Hannigan.

- Med Karin Tufvesson Hjörne som programchef får vi en erfaren chef med stor kunskap, konstnärlig bredd och ett stort nätverk både inom landet och internationellt. Ingen kan som hon jobbet med att hitta nya talanger och få de mest eftertraktade dirigenter och solister att gästa Sveriges Nationalorkester, säger Anna-Karin Larsson, vd för Göteborgs Symfoniker.

Karin Tufvesson Hjörne ser fram emot att fortsätta fylla ett av världens vackraste konserthus med unika musikupplevelser för den stora och engagerade publiken.

- Det är ett privilegium. Jag är otroligt stolt över det säsongsprogram vi precis släppt för 2024-2025 och glad över att få chansen att fortsätta bygga framtidens konsertutbud tillsammans med Göteborgs Symfoniker, säger programchef Karin Tufvesson Hjörne.

Läs mer om Säsongen 2024-2025 med Göteborgs Symfoniker.