Kent Nagano förlänger sitt kontrakt med Göteborgs Symfoniker

Kent Nagano förlänger sitt kontrakt med Göteborgs Symfoniker ytterligare tre år vilket innebär att han fortsätter som förste gästdirigent till 2019.

- Jag är glad och hedrad över att ha blivit tillfrågad om att fortsätta det givande samarbetet med denna utomordentliga orkester, säger Kent Nagano.

2013 utsågs Kent Nagano till förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Det inspirerade samarbetet har lett till en rad framgångsrika konserter med stora publikframgångar och lysande recensioner.

- Det är djupt tillfredsställande att arbeta med Göteborgs Symfoniker. Det är en hängiven och dynamisk orkester med massor av bärkraftiga och nytänkande uppslag. Samtidigt representerar Göteborgs Symfoniker en lång och stolt tradition av stort historiskt värde, med unik klang och stark profil. Det är ett värdefullt kulturarv där skicklighet och utvecklingsmöjligheter måste bibehållas och föras vidare, säger Kent Nagano.

Nästa år kommer han bland annat att dirigera Sibelius samtliga sju symfonier under en festival där tonsättarens 150-årsjubileum firas.

- Vi är glada och stolta över att Kent Nagano väljer att redan nu förlänga sitt kontrakt. Det visar på styrkan i vårt samarbete och ger oss möjlighet att fördjupa relationen ytterligare. Vi kan se fram emot många stora musikupplevelser kommande år, säger Helena Wessman, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

Nu i veckan är Kent Nagano i Göteborg för att dirigera världspremiären av Unsuk Chins klarinettkonsert med Karu Kriikku som solist. Sydkoreanska Unsuk Chin är efterfrågad i hela världen och bland orkestrar som beställt och framfört hennes musik finns Berlins filharmoniker, Chicago Symphony Orchestra och London Philharmonic Orchestra.

Göteborgs Konserthus torsdag 8 maj kl 19.30

Stockholms Konserthus lördag 10 maj kl 15

R Strauss Tod und Verklärung

Chin Klarinettkonsert

Sibelius Symfoni nr 5

Dirigent Kent Nagano

Kari Kriikku klarinett

För mer information, intervju och bilder, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45  stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.