Konserthuschef tackar för sig

Efter tio år i rollen som VD och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker tackar Sten Cranner för sig våren 2024. Konsertsäsongen 2023-2024 blir hans sista i Göteborgs Konserthus. Det har varit en framgångsrik tid och han lämnar en organisation i medvind.

Du har just fyllt 56 år och skulle väl kunna fortsätta i många år till, varför sluta nu?

- Det här jobbet är enormt roligt och spännande, men efter tio år i samma roll vill jag också ta chansen att skapa lite förändring i mitt liv och min karriär och just nu är ett bra tillfälle. Organisationen har klarat återstarten efter pandemin på ett fantastiskt sätt – publiken är nästan tillbaka på samma nivåer som rekordåret 2019. Vi presenterar precis ett enastående program med temat Hållbara avtryck. Verksamhetens ekonomi är trygg, vi har en ny styrelse på plats sedan slutet av mars och relationen till vår ägare, Västra Götalandsregionen, och till våra partners är mycket god. Efter inställda turnéer under pandemin, bjuder 2023 på flera fina projekt med besök i bland annat Stockholm, Hamburg, Bryssel, Bukarest och Wien. Jag känner att det är en organisation att vara stolt över som jag kan få lämna vidare.

Vad är du mest stolt över?

- Att jag har fått vara en del av den här organisationen under så lång tid och att jag fått förnyat förtroendet att bidra inte mindre än tre gånger: Först som orkesterchef 2002. Därefter som planeringschef 2010, efter åren som VD i Bergen Filharmoniska Orkester – och sedan som VD och konstnärlig chef från 2014.

- De senaste tio åren har vi fått till ett stort renoveringsarbete av Konserthuset, krönt av den nya konserthusorgeln som invigdes 2021. Vårt digitala konserthus, GSOplay, har hittat både sin form och sin publik. Vår barn- och ungdomsverksamhet har utvecklats till en av världens främsta och verkligen gjort skillnad. Vi har kunnat genomföra flera konstnärliga spetsprojekt och inleda viktiga samarbeten med både chefdirigent Santtu-Matias Rouvali och förste gästdirigenter Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. Att vi nu kan få ta vår fantastiska orkester på turné igen och möta publik både hemma och internationellt efter en så svår utmaning som pandemin, det gör mig stolt. Men också att vi har en stabil ekonomi och goda relationer med våra viktiga partners. Nu senast till exempel Stenastiftelsen som går in som huvudpartner för Göteborgs Symfoniker 2023-2027.

Vad ska du göra nu?

- Det har varit en krävande tid under pandemin och återstarten efter den, så först kommer jag att ge mig själv tid att vila. Det ser jag fram emot. Sedan ska jag försöka hålla alla dörrar öppna.

- Jag har haft förmånen att vara chef i olika roller för fina institutioner under 20 års tid. Innan dess var jag frilansande musiker, projektledare och producent i Oslo, som präglades av stor musikalisk mångfald. Jag fick möjlighet att arbeta med de bästa musikerna i det fria kulturlivet i Norge och i Sverige, i alla genrer från jazz till experimentell nutida musik. Det gav en djup insikt i vad det professionella kulturlivet betyder, något som blivit ännu tydligare under mina år som institutionschef. Skandinaviskt musikliv vilar på synergin mellan dessa båda arenor. Jag känner en stor tacksamhet för allt det jag fått vara med om och allt jag fått lära mig. Nu hoppas jag att jag kan få återgå till att vara en resurs för det fria kulturlivet i båda länderna igen. Men först ska jag avsluta mitt arbete med Göteborgs Symfoniker, njuta av den kommande säsongen, och lämna över stafettpinnen till nästa person.

Sten Cranner lämnar Göteborgs Symfoniker våren 2024. Rekryteringen av hans efterträdare inleds redan nu.

- Vi förlorar verkligen en person med ett stort engagemang och gedigen kunskap nu när Sten väljer att gå vidare, säger Ingrid Andreae, ordförande för Göteborgs Symfoniker ABs styrelse. Vi är glada över att han är kvar året ut, så att vi på ett bra sätt kan påbörja det tuffa jobbet att hitta hans efterträdare.

För mer information, kontakta:

Ingrid Andreae, ordförande Göteborgs Symfoniker AB, tel 0705-852911

Sten Cranner, vd & konstnärlig chef, tel. 031-726 53 07

Göteborgs Symfoniker är Sveriges Nationalorkester. Orkestern spelar omkring 80 konserter varje år i Göteborgs Konserthus och bedriver en bred verksamhet för barn och unga. Santtu-Matias Rouvali är chefdirigent för de 109 musikerna sedan säsongen 2017-2018 och Barbara Hannigan förste gästdirigent.
Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Huvudsponsorer är Volvo och Göteborgs-Posten och huvudpartner Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Åsa Bernlo

Marknads- & försäljningschef 031-7265315