Sara Trobäck och Göteborgs Symfoniker vid nationaldagskonserten 6 juni.

Publikens törst efter skön musik är osläcklig: 400 000 personer har sett Göteborgs Symfonikers nationaldagskonsert

Trots en märklig vår där offentliga konserter inte längre är tillåtna har Göteborgs Symfoniker nått publiken på nya sätt.

- Fantastiskt roligt att se hur viktigt vårt digitala konserthus GSOplay har blivit denna vår. Trots att vi inte har haft möjlighet att bjuda in vår publik till Konserthuset har vår publik nu på riktigt upptäckt hur enkelt det är att få Symfonikerna hem till vardagsrummet. Att våra tittarsiffror har fyrdubblats den senaste tiden vittnar om att det finns ett stort behov av konst- och konsertupplevelser i allmänhet, och av Göteborgs Symfoniker i synnerhet, säger Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

Antalet digitala konserter på GSOplay har varje vecka utökats och orkestern har spelat sex konserter live direkt från Stora salen med artister som Roland Pöntinen och Symfonikernas chefdirigent Santtu-Matias Rouvali.

Mindre ensembler har spelat in kammarmusik i 13 konsertavsnitt under titeln GSOplay Sessions med spännande ljusdesign och personliga intervjuer med musikerna.

Ensembler har också rest runt i Västra Götalandsregionen och spelat för 4161 musikälskare i 18 kommuner vid sammanlagt 79 konserter!

Och nyligen nådde orkestern sin största publik någonsin: närmare 400 000 personer i Sverige och hela världen har hittills – under fyra dagar - sett nationaldagskonserten med Tomas von Brömssen som ciceron (redan den 6 juni var publiken på 300 000 personer).

Men allt är inte siffror. Den glädje och tacksamhet orkesterns musiker mött när de spelat i trädgårdar, under balkonger och på grässlänter har varit översvallande. Att höra levande musik med levande musiker är en upplevelse som det finns en stor längtan efter.

- Med ett par olika ensembler har jag spelat utanför ganska många äldreboenden den sista tiden. Vädret är ju alltid en riskfaktor vid utomhuskonserter och den hårda vägen har vi lärt oss vikten av en adekvat klädsel och av att kunna parera en vindstöt med en fot på notstället. Publikkontakten är ljuvlig med en påtaglig värme och ibland någon som sjunger med. Det betyder mycket för oss att möta våra lyssnare öga mot öga, säger Lars Mårtensson, stämledare för altviolinerna i orkestern.

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.