En deltagare i musiklägret Side by Side 2022 bredvid trombonisten Arno Tri Pramudia från Göteborgs Symfoniker.

Rekordstort intresse för klassisk musik bland unga

Göteborgs Symfonikers olika verksamheter för barn och unga upplever just nu ett rekordstort intresse. Vårens skolkonserter är fullbokade, antalet deltagare i Sportlovsorkestern som startar på lördag har aldrig varit större och det populära Side by Side-lägret tvingas säga nej till deltagare som anmält intresse.

- Det är fantastiskt roligt att se hur stort intresset är och vi är överväldigade av både publikintresset och hur många unga musiker som kommer till oss för att spela. Därför är det naturligtvis extra tråkigt att bara ha plats för 1800 personer när fler än 2500 personer velat komma hit och spela tillsammans, säger Linda Belanner, chef för Unga och samhällsengagemang hos Göteborgs Symfoniker.

Det internationella musiklägret Side by Side firar sitt 10-årsjubileum i juni 2023 och är en del i det officiella jubileumsfirandet för Göteborg 400 år. Lägret startade 2014 på initiativ från Göteborgs Symfonikers dåvarande chefdirigent Gustavo Dudamel, i nära samverkan med stiftelsen El Sistema Sweden.

Flera av lägrets konserter är öppna för allmänheten, däribland den stora Festival Concert i Scandinavium. Men under fem dagar möts också unga från hela världen för att repetera tillsammans och spela sida vid sida med Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Symfonikers Vokalensemble.

- Det är en utmaning att få resurserna att räcka till för ett så stort läger. Det kräver både ekonomiskt stöd från näringslivet och många engagerade volontärer, säger Linda Belanner. Samtidigt vet vi hur viktigt det är för barn och unga att ha olika rum att växa och växa upp i, som individer och som del i något större. Musiken kan vara en sådan plats, på samma sätt som idrotten är det. Hade vi bara möjlighet så skulle vi gärna välkomna alla som vill vara med.

Göteborgs Symfoniker är Sveriges Nationalorkester, med Västra Götalandsregionen som huvudman. Till sitt förfogande har orkestern ett unikt hus, Göteborgs Konserthus, med många möjligheter för möten och upplevelser och är initiativtagare till nyskapande samarbetsprojekt och partnerskap på musikområdet.