Solistprisets tre taggade finalister: Alva Holm, Klara Andersson och Daniel Thorell.

Sveriges unga musikerelit gör upp i Göteborgs Konserthus

Den 5 februari möts tre av de främsta begåvningarna inom klassisk musik för att tävla om segern i Solistpriset, Sveriges största och mest inflytelserika tävling i sitt slag. Ett evenemang med oförliknelig spänning och nervdallring som genomförs i Göteborgs Konserthus. Tävlingen sänds också direkt på GSOplay och i Sveriges Radio P2.

Finalister är pianisten Klara Andersson, violinisten Alva Holm och cellisten Daniel Thorell, heta namn och skickliga musiker som bara är ett steg från karriärer som professionella yrkesutövare. Ett unikt tillfälle att få se en solist som kan bli vår nästa stora artist på den internationella arenan! Bland tidigare vinnare i den prestigefyllda tävlingen finns David Huang, Ida Falk Winblad, Jakob Koranyi, Cecilia Zilliacus och Karl-Magnus Fredriksson.

Nu är Göteborgs Symfoniker för första gången på fyra år värd för tävlingen som genomförs vartannat år i växelvis Stockholm och Göteborg. Presentatör är Karin Tufvesson Hjörne, konstnärlig konsult hos Göteborgs Symfoniker, och hon guidar konsertbesökarna genom ett program som är något av den klassiska musikens Greatest Hits: Schumanns pianokonsert, Mendelssohns violinkonsert e-moll, Sjostakovitjs första cellokonsert och på det Fanny Mendelssohn Hensels sällsynta Uvertyr i C-dur. Cathrine Winnes, känd från tv, dirigerar Göteborgs Symfoniker.

Tävlingen sänds direkt på GSOplay och av Sveriges Radio P2 så att hela Sverige och resten av världen kan vara med och hålla tummarna för de tävlande. Den totala prissumman är 150 000 kronor och vinnaren tilldelas 100 000 kronor, medan andrapristagarna får 25 000 kronor vardera. Solistpriset genomförs av Kungl. Musikaliska Akademien i samarbete med Sveriges Radio, Berwaldhallen, Musik i Syd, Göteborgs Symfoniker samt Rosenborg Gehrmans Stiftelse för svensk musik. Även Malmö Live Konserthus, Musica Vitae och Norrbottensmusiken bidrar till priset.

Mer information:

Solistpriset - Kungliga Musikaliska Akademien

Solistpriset 2022 | Göteborgs konserthus (gso.se)

Klara Andersson

Pianisten Klara Andersson är verksam som frilansande musiker efter att ha avslutat sitt sjätte och sista år på Kungl. Musikhögskolan/Edsbergs slott där hon studerat för prof. Anders Kilström och prof. Mats Widlund. Hon har de senaste åren spelat konserter runt om i Stockholm, både som kammarmusiker och solist. År 2020 mottog hon Rosenborg-Gehrmans studiestipendium på 150 000 kr med motiveringen ”en framtida artist med unika kvaliteter”.

Alva Holm

Violinisten Alva Holm debuterade som 16-åring med Göteborgs symfoniorkester i Carl Nielsens krävande violinkonsert och vann i samband med detta förstapris i musiktävlingen Polstjärnepriset. Alva påbörjade sin utbildning vid Kungliga danska musikkonservatoriet i Köpenhamn hos den ukrainska violinisten Alexandre Zapolski och går nu hos Peter Herresthal och Asbjørn Nørgaard.

Daniel Thorell

Cellisten Daniel Thorell har vunnit många framstående musiktävlingar och redan haft stor framgång som solist och kammarmusiker. Han debuterade som elvaåring med Sveriges Radios Symfoniorkester i Saint-Saëns cellokonsert i a-moll. Daniel studerar nu vid Norges Musikkhøgskole för professor Thorleif Theddéen.

Göteborgs Konserthus, GSOplay & SR P2 lördag 5 februari kl 15

Cathrine Winnes dirigent

Klara Andersson piano

Alva Holm violin

Daniel Thorell cello

Karin Tufvesson Hjörne presentatör

Schumann Pianokonsert

Mendelssohn Violinkonsert e-moll

Sjostakovitj Cellokonsert nr 1

Mendelssohn Hensel Uvertyr C-dur

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: GP, CAES – Cobham Gaisler & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.