Världens största musikläger för unga firar 10 år

Världens största musikläger för unga firar 10 år

Äntligen dags för sommarlov och Side By Side! Den här helgen samlas 1 800 barn och unga från världens alla hörn i Göteborg för att spela klassisk musik och sjunga sida vid sida med Göteborgs Symfoniker. I år firas 10-årsjubileum för det som blivit världens största musikläger.

Side By Side är ett internationellt musikläger anordnat av Göteborgs Symfoniker för barn och ungdomar i åldrarna 6-23 år. Årets läger pågår 17-21 juni och sökandet var rekordhögt. Deltagarna kommer från länder som Venezuela, Mexico, USA, Tyskland, Italien, Nordmakedonien, Grekland och Tjeckien.

Höjdpunkter under veckan inkluderar pop-up-konsert på Götaplatsen 19 juni kl 15.15 med orkester och körer, samt den stora Side By Side 2023 Festival Concert i Scandinavium tisdag 20 juni kl 15. Där deltar samtliga grupper från de sju olika undervisningsnivåerna.
- Skynda till Scandinavium! Biljetterna har redan strykande åtgång, berättar Johan Andersson Duraffourd, projektledare för Side By Side.

Onsdag 21 juni hålls Side By Side 2023: Closing Concert i Göteborgs Konserthus, där de avancerade orkestrarna delar scen med Göteborgs Symfoniker. Konserten livesänds i GSOplay.

För att fira 10-årsjubileet har svenska tonsättaren Benjamin Staern skrivit ett helt nytt stycke för lägret, En Strimma Hav, arrangerat för inte mindre än sju olika svårighetsnivåer. Det blir med andra ord sju dirigenter som leder uruppförandet i Scandinavium.
- Det är garanterat något av det mest komplexa som någonsin skrivits, säger Johan Andersson Duraffourd.

Som huvuddirigenter ser vi Manuel López Gómez från Venezuela och Daniela Musca, Italien, båda välkända profiler på Side By Side. Dessutom medverkar barn- och ungdomsdirigenten Ron Davis Alvarez och körpedagogen Birgitta Mannerström Molin, 75 musiker från Göteborgs Symfoniker samt sångare ur Göteborgs Symfonikers Vokalensemble.

Side By Side startade 2014 på initiativ från Göteborgs Symfonikers dåvarande chefdirigent Gustavo Dudamel i samverkan med stiftelsen El Sistema Sweden.

Se alla konserter under Side By Side här! Side By Side 2023

Göteborgs Symfoniker är Sveriges Nationalorkester. Orkestern spelar omkring 80 konserter varje år i Göteborgs Konserthus och bedriver en bred verksamhet för barn och unga. Santtu-Matias Rouvali är chefdirigent för de 109 musikerna sedan säsongen 2017-2018 och Barbara Hannigan förste gästdirigent.
Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Huvudsponsorer är Volvo och Göteborgs-Posten och huvudpartner Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.