Avanti! Puccinikonsert och öppen undervisning – se hur dirigenter arbetar

Avanti! Puccinikonsert och öppen undervisning – se hur dirigenter arbetar

Den 8 och 9 juni erbjuds exklusiva inblickar i hur en dirigent arbetar med en symfoniorkester. Avanti! är en unik master class, ledd av den framstående Antonello Allemandi – och dörrarna till salongen är öppna för den som utan kostnad vill ta del av undervisningen. Vid den avslutande konserten medverkar hyllade sångsolister som Ida Falk Winland, AnnLouice Lögdlund, Hannes Öberg och Anders Lorentzson.

De utvalda studenterna Jonas Bürgin, Kai Johannes Polzhofer och Elisar Riddelin går till vardags dirigeringsutbildningar i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Men under några få intensiva junidagar på GöteborgsOperan erbjuds de exklusiv vägledning av maestro Antonello Allemandi, en av Italiens främsta dirigenter. Och vem som helst (med kostnadsfri biljett) kan komma in i salongen och ta del av undervisningen. För ovanlighetens skull kommer dirigenternas arbete också visas på skärmar synliga från publikplats.

En lång rad framstående sångsolister, GöteborgsOperans Kör och Orkester medverkar också i undervisningsarbetet som får sin final söndag 11 juni kl 18 genom konserten Avanti! – dirigerad av dessa framtidslöften.

Konsertprogrammet som avslutar säsongen på GöteborgsOperan innehåller Puccinis älskade arior, duetter, körer och orkestermusik ur La bohème, Tosca, Turandot och Manon Lescaut.

• Mer information om konsert och master class: Avanti! - Säsong 2022/2023 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE
  • Öppen undervisning torsdag 8 och fredag 9 juni kl. 11.00–14.30 (med lunchpaus 12.30-13.15). Det går att komma och gå som man vill men (kostnadsfri) biljett krävs. Konsert 11 juni kl 18, längd ca. 1 timme och 25 min utan paus.
  • Avanti! är ett led i GöteborgsOperans arbete med att främja en ny generation dirigenter och initiativet genomförs tack vare stöd från Palmerska stiftelsen.

För pressfrågor, kontakta press@opera.se, Emil Rinstad 031-10 80 68

MEDVERKANDE