De sista rollerna tillsatta för CATS

Nya stjärnskott och etablerade artister på GöteborgsOperan i höst Nu är rollistan för musikalen CATS på GöteborgsOperan färdig. Niklas Andersson, Evelyn Jons, Nina Norblad, Karolina Krigsman och Lisette Pagler är de nytillkomna namnen. CATS inleder nästa spelår på GöteborgsOperan med premiär den 9 september 2006. Niklas Andersson kunde ses i rollen som Chris i Miss Saigon på GöteborgsOperan våren 2005 och gör nu ledarkatten Munkustrap. Niklas är en av Sveriges mest framgångsrika artister på de internationella musikalscenerna. Som ensam svensk har han spelat tre huvudroller Londons West End; Miss Saigon, Les Misérables och The Phantom Of The Opera. I Sverige har vi bl a sett honom i Kristina från Duvemåla på Cirkus i Stockholm och West Side Story på Slagthuset i Malmö. Niklas har medverkat i en mängd tv-program så som Så ska det låta, Diggiloo, Allsång på Skansen och Melodifestivalen och är just nu aktuell med föreställningen Evergreens tillsammans med Kjerstin Dellert på Confidencen i Stockholm. Evelyn Jons är en av de nya musikalstjärnorna i Sverige. Rollen som Grizabella, den glamourösa katten som bl a sjunger den välkända Memory, är hennes första huvudroll på GöteborgsOperan. Evelyn Jons gick ut musikallinjen på Teater- och operahögskolan i Göteborg 2001 och har tidigare gästat GO i musikalerna Jesus Christ Superstar och A Chorus Line. Bland hennes senaste engagemang finns rollen som Sugar Kane i musikalen Sugar på Norrbottensteatern och Anita i West Side Story på Värmlandsoperan. Nina Norblad gör rollen som Jellylorum/Griddlebone i CATS. Nina Norblad är en rutinerad scenartist som senast kunde ses i titelrollen i Spindelkvinnans Kyss på GöteborgsOperan, Lilla scenen. På GO har hon tidigare medverkat i West Side Story, Jesus Christ Superstar och Les Misérables. Hon har gjort Tzeitel i En spelman på taket på Stockholms Stadsteater, Fantine i Les Misérables och medverkat i musikalen Nine, båda på Malmö Opera och Musikteater. Nina Norblad har dessutom gästspelat med West Side Story i Rom och spelat Eliza i My Fair Lady på Östgötateatern. Karolina Krigsman balanserade förra säsongen på tåspetsskor i GöteborgsOperans kritikerrosade uppsättning av Skönheten och Odjuret, där hon gjorde Babette/Dammvippan. I CATS gestaltar hon katten Bombalurina. Karolina Krigsman är utbildad vid Balettakademiens musikalartistlinje i Göteborg och har medverkat i GöteborgsOperans uppsättning av Fame som också gavs på Oscars i Stockholm, Slagthuset i Malmö och på turné. Hon har varit danssolist och körsångerska i showen Mer glöd än någonsin med Sven-Ingvars och 2002 medverkade hon i Melodifestivalen. Lisette Pagler gick ut Balettakademiens musikallinje 2003 och gästade GöteborgsOperan i Miss Saigon 2004-2005. I CATS att gör hon katten Demeter. Lisette Pagler har också gjort rollen som Lisa i GöteborgsOperans uppsättning av Stoppa världen! – Jag vill kliva av, som utsågs till 2004 års bästa musikal av SR P1. Lisette Pagler medverkade förra säsongen i musikalen Kharmen på Stadsteatern i Göteborg. För tidigare pressmeddelanden, se www.opera.se. Ny rollista bifogas. Med vänlig hälsning, GöteborgsOperan, Christina Bjerkander. CATS Musikal av Andrew Lloyd Webber Baserad på T.S. Eliots ”Old Possum’s Book of Practical Cats” Premiär på GöteborgsOperan 9 september 2006 75 föreställningar t o m 24 februari 2007 I rollerna: Munkustrap Niklas Andersson Profetikus Hans Josefsson Grizabella Evelyn Jons Gus/Growltiger Per Myrberg Bustopher Jones Sten Pernmyr Jennyanydots Marianne Schell Jellylorum/Griddlebone Nina Norblad Rum Tum Tugger Patrik Martinsson Sam/Mr Mistoffelees Roman Rumyantsev Quaxo/Macavity Oscar Lindén Demeter Lisette Pagler Bombarulina Karolina Krigsman George/Skimbleshanks Glenn Nilsson Sillabub/Rumpleteazer Anna Werner Bill Bailey/Mungojerrie Alexander Larsson Victoria Hanna Linné Cassandra Sofie Bengtsson Tantomile Katja Kortström Coricopat Mattias Andersson Jemima Elin Bemark Electra Sara Sandgren Alonso Magnus Lundgren Garbo Mari Lindbäck Isis Mio Netzler Ramses Sven Törnell Moses Mikael Simlund Shakespeare Göthe Norehäll Tintomara Ingahlill Wagelin Victor Tim Liljequist Exotica Kitty Chan Agustus Edvin Karlsson Admetus Pierre Hagman Plato Anders Wängdahl Savannah Linda Holmgren Etcetera NN Tumblebrutus Ivan Valencia Pouncival Timo Lattu Kursivt= nytillkomna -------------------------------------------------------------- Christina Bjerkander Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: christina.bjerkander@opera.se www.opera.se