Dirigentstjärnskottet Tabita Berglund – ”ett av Europas största löften” – inleder säsongen med Alfvén och Sibelius

GöteborgsOperans säsong inleds den 14 augusti med musik signerad 150-årsjubilaren Hugo Alfvén och giganten Jean Sibelius. I Nordiska klanger framträder GöteborgsOperans Orkester tillsammans med operasolisterna Ida Falk Winland och Mats Persson. Dirigent är norska superbegåvningen Tabita Berglund, född 1989.

Norska Tabita Berglund – ”ett av Europas största löften” enligt finska Helsingin Sanomat – har på mycket kort tid etablerat sig som en av dagens mest begåvade unga dirigenter. 2018 belönades hon med Neeme Järvi-priset av Gstaad Conducting Academy och utöver nordiska uppdrag har hon redan dirigerat Royal Scottish National Orchestra, liksom symfoniorkestrar i Spanien, Frankrike, Österrike, Schweiz och Turkiet. Hennes skivdebut med Oslo-filharmonin och violinisten Sonoko Miriam Welde nominerades till en norsk grammis 2022 (Spellemann-prisen).

När Tabita Berglund Göteborgsdebuterar på GöteborgsOperan i konserten Nordiska klanger den 14 augusti, står två av Nordens främsta romantiska tonsättare för repertoaren.

Den färgrika Svit ur Bergakungen av den 150-årsjubilerande svensken Hugo Alfvén (i samarbete med John Bauer) inleder konserten, som avslutas med finländske Jean Sibelius populära Symfoni nr 5, där den jublande finalen inspirerades av 16 svanars flykt.

Mellan dessa storslagna verk framförs ett antal romanser av de båda tonsättarna, bland annat Alfvéns En båt med blommor – en sällan framförd, bortglömd skatt. Solister är sopranen Ida Falk Winland och barytonen Mats Persson.

Nordiska klanger
Musik av Hugo Alfvén (1872–1960) och Jean Sibelius (1865–1957).
GöteborgsOperans stora scen, söndag 14 augusti kl 18.
Ca 1 tim, 45 min inkl. 1 paus.
Medverkande: GöteborgsOperans Orkester under ledning av Tabita Berglund, samt sångsolister Ida Falk Winland och Mats Persson.

Mer om konserten: Nordiska klanger - Säsong 2022/2023 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

För pressfrågor eller recensionsbiljetter, kontakta press@opera.se, 031-10 80 68 (Emil Rinstad) eller 031-10 80 35 (Marie Branner)