Einar Nikkerud och Richard Brodd i "One on one 2 – Mötet"

Filmpremiär: 1 dansare, 1 åskådare möts igen – vad var det som hände egentligen?

I våras uppstod 31 unika danskonstupplevelser, när dansare i GöteborgsOperans Danskompani skapade verk för en enda åskådare. Mötena i One on one blev till berörande kortfilmer.

Nu har några av dansarna och åskådarna träffats igen – vad var det egentligen som hände och hur är det att ses igen? Första avsnittet av One on one 2 – Mötet släpps fredag 26 november.

”Skimrande möten mellan åskådare och dans”. ”Här finns inget svårt eller konstigt, allt handlar om att våga mötas”.”One on one sätter fingret på vad vi längtar efter i pandemins tid.”

Så beskrev Göteborgs-Posten vårens kortfilmer som gick under samlingsnamnet One on one. Ett covidsäkrat projekt som föddes ur stark dans- och publiklängtan i pandemins tid, när operahuset hade varit stängt för publik i ett helt år.

– Att mötas en och en blev inte bara det enda möjliga sättet att utöva danskonst live under restriktionerna i våras – det blev också ett kreativt experiment: vad händer när dansare och publik står jämlika på samma golv, öga mot öga? Det uppstod starka möten som aldrig kan äga rum mellan dansare och en salong med tusen personer i publiken. Vi visste direkt att vi ville fortsätta och bestämde oss för att försöka få några par att träffas igen – och filma dessa nya möten. Det har blivit starkt berörande kortfilmer som ställer frågor om vad det egentligen innebär att möta en annan människa, konstnärligt och mänskligt. Och påminner oss om konstens förmåga att beröra, påverka och inspirera på djupet, säger Katrín Hall, konstnärlig chef för GöteborgsOperans Danskompani.

One on one 2 – Mötet möts alltså några av dansarna och ”deras” personliga åskådare igen. När dansaren Hiroki Ichinose och åskådaren Tomás López Izquierdo ses efter sex månader återupptar de rörelserna där de slutade sist, trots att det har hunnit gå en vår, en sommar och en del av hösten sedan de träffades.

– Det var som om vi lärde känna varandra genom rörelser, och vi är inte främlingar alls för varandra nu, säger Tomás López Izquierdo, när han berättar om upplevelsen att som ensam publik möta dansaren Hiroki Ichinose.

– Det kändes som vi kramades, men det gjorde vi ju aldrig, minns Hiroki Ichinose.

Dansupplevelserna satte djupa spår i både dansare och åskådare – och nu får vi ta del av deras tankar kring då och nu – och självklart se klipp från deras förra möte.

Var och när: Totalt sänds fem olika filmer med två möten i varje. Första filmen sänds fredag 26 november kl 19:00 på gofilm.se. Ingen inloggning, ingen kostnad. Resterande filmer släpps varje fredag fram till fjärde advent.

Mer om One on one 2 – Mötet här: One on one 2 – Mötet - Säsong 2021/2022 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE
Fler pressbilder: Pressbilder One on one 2 – Mötet (qbank.se)

Medverkande avsnitt 1:
Hiroki Ichinose (dansare) och Tomás López Izquierdo (publik)
Einar Nikkerud (dansare) och Richard Brodd (publik)

För pressfrågor och intervjuförfrågningar, kontakta press@opera.se, 031-10 80 68 (Emil Rinstad) eller 0730-93 60 33 (Karin Markhede)