GöteborgsOperan inleder det nya spelåret

Tisdagen den 2 augusti samlas personalen på GöteborgsOperan inför säsongen 2011-2012. Adolphe Binder, ny chef för GöteborgsOperans Balett, finns på plats för första gången.

Rumänien-födda Adolphe Binder tillträder tjänsten som chef för GöteborgsOperans Balett den 1 augusti. Hon har tidigare bland annat varit konstnärlig och administrativ chef för Berlin Ballett vid Komische Oper samt chefsdramaturg för danskompaniet vid Deutsche Oper i Berlin. Hon har även arbetat som kurator och programdirektör för internationella dansfestivaler. Sedan 2005 driver hon produktions- och konsultbolaget Binder + Partners Berlin. Vänligen kontakta undertecknad för att boka intervju med Adolphe Binder den 2 augusti.

Tisdagen den 16 augusti deltar GöteborgsOperan vid invigningen av Göteborgs kulturkalas på Götaplatsen. Det blir en konsert med stycken ur de aktuella verken Tosca, Trollflöjten, Lady Macbeth från Mzensk och West Side Story samt pärlor ur verk som Carmen och La Traviata. Fri entré!

Lördagen den 20 augusti, på Götaplatsen, dansar GöteborgsOperans Balett ett utdrag ur Örjan Anderssons kritikerrosade koreografi till Eroica, som hade världspremiär på GöteborgsOperan i december 2010. Dessutom blir det en konsert med den svenske världspianisten Roland Pöntinen. Fri entré!

Lördagen den 27 augusti blir det smakprov ur höstens stora musikal, West Side Story, när delar av ensemblen ger en musikalkonsert på Liseberg.

Månaden avslutas med en konsertant version av Verdis opera Attila, med GöteborgsOperans bassolist Anders Lorentzson i titelrollen. Som den mäktige hunnerhövdingens hämndgiriga hustru Odabella återkommer den italienska sopranen Francesca Patanè, som drog ner jubel i rollen som Lady Macbeth i GöteborgsOperans uppsättning av Macbeth 2008. Attila dirigeras av GöteborgsOperans förste gästdirigent Giancarlo Andretta och ges lördagen den 20 augusti samt söndagen den 21 augusti.

Säsongen fortsätter därefter med operaverket Salome, musikalen West Side Story och danskvällen Leinonen/Franzén/Zappalá.

För mer information, gå in på www.opera.se

Välkommen till en ny säsong på GöteborgsOperan!

Med vänlig hälsning,
Carin Arell Pressansvarig