GöteborgsOperan och ”Kärlek skonar ingen” sätter ljuset på människorna i Göteborg

Kärlek skonar ingen är en musikal om Göteborg och dess människor. Med 25 föreställningar kvar riktas därför strålkastarljuset på de verkliga ”änglar” som på olika sätt bär staden – såsom en pensionerad lärare, en vårdenhetschef, en poet och en hamnarbetare. Samtidigt inbjuds allmänheten att nominera de människor som är bärande i deras liv. 100 personer kommer sedan att hyllas med en musikalkväll.

Kärlek skonar ingen – musikalen som bygger på Håkan Hellströms låtar – spelas för fullt på GöteborgsOperans stora scen. Musikalen, som togs fram som en del av firandet av Göteborgs 400-årsjubileum, är en historia om Göteborg. Under ett dygn får vi följa några av stadens människors sorger, livsval och rusiga glädje över att finnas till. En berättelse om gemenskap och om att behålla hoppet även när allt känns svart.

I Kärlek skonar ingen riktas ljuset på scenens artister. Men med två månaders spelperiod kvar vänder GöteborgsOperan strålkastarna mot några av alla de verkliga människor som är och bär staden. Som själva sällan står i rampljuset.

Som Sofie Nehvonen – som från droger, behandlingshem och ensamhet i det nya nyktra livet hittade hem hos Gatans lag, där hon nu är verksamhetsledare:
”Man tar ett steg i taget. Gemenskapen och kraften jag fick i fotbollslaget lärde mig att jag är lika värdefull som alla andra, att jag har samma rättigheter.”

Som Lars ”Trassel” Bengtsson, pensionär, konstnär – som varit en extrapappa till tusentals högstadieungdomar i Biskopsgården där han varit bildlärare:
Jag blir så glad när det gått bra för mina elever, busarna som blivit stolta familjefäder. Och det gör ont i hjärtat när en av mina elever blivit tjackpundare, jag går fram och säger ’försök för fan att sluta’. Jag blev lärare i Biskop för att ge något tillbaka till den plats jag kommer ifrån.”

Som Lotta Koitrand, vårdenhetschef på infektions-IVA, Sahlgrenska universitetssjukhuset – som såg de första covid 19-patienterna:
”Jag har förberett hantering av ebola-utbrott, gjort epidemiplaner för sars och svininfluensan. Men inte i min sinnevärld trodde jag att det skulle bli så här: så stort, så många drabbade och under så lång tid. Pandemin har gjort att jag tänkt mer på vad jag står för och värderar: jag tror på människans kapacitet och att vi klarar saker som vi måste klara, om vi gör det tillsammans.”

Som Franz Pozzo, Faktumförsäljare – som ser Göteborgs olika sidor från sin säljplats i staden:
”Jag är lyckligast när jag har en idé, när jag är kreativ. Jag sjunger inuti mig själv för att ha energi, det måste du ha för att kunna sälja. Jag ser allt där jag står. Klassamhället. Jag skulle vilja bidra mer med det jag kan, poesi, konst, musik.”

Som Maria Jansson, hamnarbetare – som när hon började arbeta i roro-hamnen upptäckte en stark solidaritet i det tunga arbetet:
”I hamnen får du vara människa. Du behöver inte förställa dig och det finns plats för mjuka människor, trots att det kan vara macho. Har jag ont i axeln så tar de andra de tunga lyften den natten.”

Som Elias Abi Jaber, poet och spoken word-artist – som tar avstamp i segregation och utanförskap:
”När förortsbor och akademiker uppskattar samma text som jag skrivit och läst upp, då känner jag att jag har sammanfört två världar, en obeskrivlig känsla. Om Bergsjön är lägenheten, är Göteborg byggnaden och bostadsområdet är Sverige, allt är sammankopplat.”

Hela deras berättelser finns på opera.se och syns även i sociala medier, i annonser och på spårvagnar.

Dessutom bjuds allmänheten in att nominera sin egen personliga ”ängel” (i Kärlek skonar ingen spelar ett gäng förklädda änglar en stor roll). Vem har funnits där för dig och gett dig kraft när du behövt det som mest? 50 nominerade och de som nominerat dem, totalt 100 personer, bjuds sedan in att se föreställningen.
En bänk kommer också att placeras på kajen utanför operahuset, där stadens alla änglar kan ta en vilopaus i Kärlek skonar ingen-anda.

Här finns alla berättelser och mer information: Vem är din ängel? - Kärlek skonar ingen - Säsong 2021/2022 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

För pressfrågor, kontakta press@opera.se, 031-10 80 35 (Marie Branner), 031-10 80 68 (Emil Rinstad).

Kärlek skonar ingen är en ny musikal byggd på Håkan Hellströms låtar, av Victoria Brattström, Simon Ljungman, Håkan Hellström och Mirja Unge. Kärlek skonar ingen möjliggörs genom en donation från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur. De 100 biljetterna är skänkta av GöteborgsOperans huvudsponsor Göteborgs Hamn.