GöteborgsOperan ställer in alla föreställningar till och med den 22 november

GöteborgsOperans styrelse och ledning har idag beslutat att ställa in all publik verksamhet i tre veckor framåt.

Torsdagens besked från Folkhälsomyndigheten och Länsstyrelsen Västra Götaland gör att GöteborgsOperans styrelse och ledning idag fattat de unika besluten att stänga all publik verksamhet i tre veckor och arbetsfria stora delar av personalen under nästa vecka.

– Det är svåra, tunga men helt nödvändiga beslut utifrån den extrema situation som vårt samhälle just nu befinner sig i. Vår sammanvägda bedömning, efter att ha gått igenom de nya skärpta råden och efter samtal med regionens smittskyddsläkare, är att det här är det enda rimliga att göra just nu för att ta vårt samhälls- och arbetsgivaransvar, säger Christina Björklund, vd på GöteborgsOperan.

Besluten är fattade med anledning av de skärpta råden för arbetsgivare och de allmänna råden med uppmaningen till allmänheten att avstå från sammankomster, bland annat konserter och föreställningar, fram till och med den 19 november.

Stora delar av GöteborgsOperans personal, som inte kan arbeta hemifrån, kommer dessutom att arbetsbefrias i nästa vecka. Det sker för att verksamheten ska få tid och möjlighet att göra nya riskbedömningar och säkerställa att arbetsgivaren kan följa de nya, skärpta råden. Ytterst få får tillträde till huset.

– Vi följer utvecklingen noga och kommer att göra nya bedömningar. Nu hoppas jag att vi alla med gemensamma ansträngningar får smittkurvorna att vända nedåt, och att vi snart får ha vår efterlängtade öppning och möta publik igen, säger Christina Björklund.

GöteborgsOperans Restaurang stänger under samma period.

Beslutet gäller från och med midnatt idag den 30 oktober.

Besked om hur beslutet påverkar föreställningar och produktioner efter den 22 november kommer längre fram.

Biljetthantering:
Alla som köpt biljetter till nu inställda föreställningar (1 november till och med 22 november) kommer att kontaktas. Återbetalning erbjuds. GöteborgsOperan ber om förståelse och tålamod då den förändrade situationen återigen kräver ett stort arbete med biljetthantering.

För pressfrågor och intervjuförfrågningar, kontakta press@opera.se, 031-10 80 35 (Marie Branner, 031-10 80 68 (Emil Rinstad).