GöteborgsOperans Orkester gästspelar i Jönköping

Jönköpings Konserthus fredag 12 maj 2006 kl. 19.15 Den 12 maj 2006 ger GöteborgsOperans kritikerrosade Orkester en konsert i Jönköping. Det blir ett program med Wagner, Verdi och Strauss – tre kompositörer som finns med på GöteborgsOperans repertoar den kommande säsongen. Dirigent är Pietro Rizzo, GöteborgsOperans nya chefdirigent, som tillträder 1 augusti 2006. Pietro Rizzo kommer senast från Aalto Musiktheater i Essen där han har arbetat som förste dirigent i tre år. Dessförinnan var han engagerad som dirigent vid Nationaloperan i Helsingfors i tre år. På GöteborgsOperan han tidigare i år dirigerat Trettondagskonserten och Falstaff och under säsongen 2006 – 2007 kommer han att dirigera Falstaff och La Traviata. För konsertens musikaliska inslag står solisterna Anders Lorentzson från GöteborgsOperan och Emma Vetter från Kungliga Operan i Stockholm. Anders Lorentzson har varit solist vid GöteborgsOperan sedan invigningen 1994 och har gjort ett stort antal uppmärksammade roller, såsom Wotan i Valkyrian och Baron von Ochs i Rosenkavaljeren. Innan dess var han nio år vid Kungliga Operan i Stockholm. Hans senaste roller på GöteborgsOperan har varit Osmin i Enleveringen ur Seraljen och titelrollen i Falstaff. Nästa säsong får vi höra Anders Lorentzson i bland annat Arabella. Emma Vetter tog sin examen vid Operahögskolan i Stockholm i maj 2005. Under hösten 2005 sjöng hon Adalgisa i Norma på Kungliga Operan i Stockholm och under våren sjunger hon Helmwige i Valkyrian på Det Kongelige Teater i Köpenhamn, med bl a Placido Domingo. Under hösten 2006 återkommer hon till Kungliga Operan som Santuzza i Cavalleria Rusticana. Emma Vetter har mottagit en rad stipendier, senast Kungliga Operans engångsstipendium till Hovsångerskan Birgit Nilssons minne. Vänliga hälsningar, GÖTEBORGSOPERAN Christina Bjerkander -------------------------------------------------------------- Christina Bjerkander Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: christina.bjerkander@opera.se www.opera.se