Bild på konstverken av graffitimålaren Gouge och fotografen Mats Bäcker.

Hair-auktion ska hjälpa unga

Den 10 september är det premiär för rockmusikalen Hair. Ett musikaliskt fyrverkeri om ett gäng ungdomar som söker sin egen plats i tillvaron – men också om olika former av utanförskap. Nu drar GöteborgsOperan och Göteborgs Auktionsverk igång en auktion för att minska utanförskapet bland unga i Västra Götaland – alla kan buda på konstverk som skapats i samband med musikalen.

GöteborgsOperan vill låta musikalen och dess budskap bidra till att bryta utanförskap. Konstnären Gouge har fått uppdrag att skapa fem konstverk utifrån porträtt av musikalartisterna i Hair, tagna av fotografen Mats Bäcker. Verken auktioneras ut av Göteborgs Auktionsverk, som deltar utan egen vinning. Samtliga intäkter går till fem utvalda organisationer (se mer nedan) som arbetar för ökad integration och/eller verkar för att förbättra situationen för unga människor i utanförskap.

Från och med idag den 30 augusti och fram till premiären 10 september kan privatpersoner och företag buda på konstverken. Auktionen sker online och avslutas av auktionsförrättare Peder Lamm i GöteborgsOperans foajé på premiärdagen kl. 14.00, då samtliga fem organisationer närvarar och presenterar sig.

Organisationerna har valts ut efter ett allmänt upprop där nära sextio ansökningar skickades in. Juryn valde ut följande med motiveringarna:

Sandarna BK, lag C: Med bollen som redskap får ensamkommande flyktingbarn på ett nydanande sätt lära känna Sverige och samhället. Gemenskap genom rörelse!

Bufff Västra Götaland: För sitt lyhörda arbete att utifrån FN:s barnkonvention bryta tystnaden och skuldkänslan bland barn med förälder i fängelse, häkte eller frivård.

Hänget: En trygg mötesplats där unga hbtqai+personer tillåts vara precis som de är och kan hänga med andra som har liknande erfarenheter.

Passalen: För att de ger barn och unga med passion för musik (och med funktionsvariation) möjlighet att uttrycka sig genom låtskrivande och artisteri.

Schyssta kompisar: För sitt livsavgörande arbete att genom vänskap erbjuda en vändpunkt för barn och unga som känner sig ensamma och utsatta. Något som kan drabba oss alla.

Juryn bestod av: Navid Modiri (föreläsare, kommunikatör och artist), Ing-Marie Persmo (marknads- och försäljningschef, GöteborgsOperan), Lena Hafdell (vd Göteborgs Auktionsverk), Lotta Lidén-Lundgren (verksamhetschef Social resursförvaltning/social utveckling Göteborgs Stad), Jesper Svensson (regionutvecklare på avdelning mänskliga rättigheter, Västra Götalandsregionen), Susanna Glenndahl Thorslund (projektledare, Forsman & Bodenfors), Monica Milocco (ansvarig för GöteborgsOperan Skapa/ Dans).

Så här gör man för att buda: Registrera dig eller ditt företag som kund på www.goteborgsauktionsverk.se genom auktionsplattformen www.auctionet.com

Mer information om Hair, auktionen och hur man gör för att buda finns på opera.se/hair.

Relterat material videoklipp där konstnären Gouge skapar konstverken
Bild i pressmeddelandet: Konstverken av graffitimålaren Gouge och fotografen Mats Bäcker.

Vänligen kontakta GöteborgsOperans pressavdelning för ytterligare information eller för att anmäla intresse för att närvara på plats 10 september: 031 -10 80 35 eller press@opera.se