Here not here – immersiv dansupplevelse till helt nya platser i operahuset

Here not here – immersiv dansupplevelse till helt nya platser i operahuset

I Here not here tar koreografen Maxine Doyle och konstnären Es Devlin operahuset i besittning på helt nya sätt, tillsammans med GöteborgsOperans Danskompani. Publiken färdas genom kulvertar, labyrinter och scenrum – i en uppslukande värld av fantasieggande installationer och dansande kroppar. Parallellt genomförs ett test med en kompletterande VR-upplevelse, med dansare som virtuella avatarer. Världspremiär 21 januari.

Koreografen Maxine Doyle har hyllats både hemma i England och världen över för sina verk med kompaniet Punchdrunk – “the world’s leading immersive theatre company”, enligt GQ Magazine.

Landsmaninnan Es Devlin beskrivs av The Guardian som ”the world’s most influential set designer”, efter arbeten med Beyoncé, U2 och The Weeknd, vid OS-ceremonierna i London och Rio de Janeiro, på La Scala och museer världen över.

När de gör gemensam sak med GöteborgsOperans Danskompani i danskvällen Here not here väntar därför något alldeles extra.

I akt 1 blir delar av huset, som aldrig tidigare mött en publik, skådeplats för en vandringsföreställning kantad av överraskande berättelser, visuella installationer, ljud och dansande kroppar fångade i evigt limbo. I akt 2 får publiken, nu tillbakalutad i salongsstolarna, bevittna fortsättningen, en storskalig upplevelse på Stora scenen där dansarna möter sina demoner, på jakt efter ljuset. För den nyskrivna musiken står kompositören Rachael Dease och för kostymdesignen Bregje van Balen.

Here not here handlar om att vara vilse, på gott och ont, i vårt labyrintiska medvetande. Det handlar om sårbarheten och styrkan i vårt mänskliga tillstånd, och om vår ändlösa förmåga att ta oss igenom hinder och navigera oss fram genom livets utmaningar. Verket berör minne, kärlek och förlust men landar i ett budskap om hopp och mänsklig kontakt, säger Maxine Doyle.

Parallellt med scenkonstföreställningen skapas även Virtual Reality-upplevelser genom motion capture-teknik och 360-filmning. Danskompaniets Rachel McNamee och Anna Ozerskaia har förvandlats till en avatarer i en virtuell värld och ambitionen är att kunna tillgängliggöra och förstärka miljöerna i akt 1 på ett nytt sätt, göra det möjligt att komma nära och se skeendet ur olika vinklar. Vid premiären kommer den digitala upplevelsen att presenteras med VR-glasögon på plats i foajén.

Initiativet ingår i ett långsiktigt samprojekt mellan GöteborgsOperan, Västra Götalandsregionen, Göteborg & Co, Atvis AB, filmaren Gorki Glaser-Müller och Visual Arena på Lindholmen, med syfte att undersöka nya vägar för framtidens digitala scenkonst.

– Framför allt är det ett lärande vi är ute efter i projektet. Idag strävar vi efter inkludering och delaktighet genom streaming, istället för att som tidigare ”bara” konsumera. Vi vill ta reda på hur framtidens digitala scenkonst kan produceras och upplevas immersivt, säger Eva Essvik, chef för näringsliv, partnerskap och digital innovation på GöteborgsOperan.

Here not here

Dansverk av Maxine Doyle och Es Devlin
Akt 1: ca 40 min, akt 2: ca 60 min
Världspremiär fredag 21 januari
Spelas 21 jan. — 18 feb. 2022
GöteborgsOperan, Stora scenen
Biljetter säljs till antingen hela upplevelsen eller endast föreställningen på Stora scenen (akt 2).
Team och medverkande: Here not here - Säsong 2021/2022 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

För pressfrågor och recensionsbiljetter, kontakta Emil Rinstad, 031-10 80 68, Marie Branner, 031-10 80 35 eller press@opera.se