Inbjudan till The Last Five Years.

Pressinformation 3/3 kl 11.00
Premiär 6/3 kl 18.00

Producerad för första gången i New York av Arielle Tepper och Marty Bell. Producerad för första gången av Northlight Theatre i Chicago, IL. Denna produktion är licensierad i Sverige av Josef Weinberg Ltd.på uppdrag av Music Theatre International.

Representanter för media inbjuds att få ett litet smakprov på föreställningen på en pressinformation onsdagen 3/3 kl 11.00 på GöteborgsOperans Skövdescen, Eric Ugglas plats, Skövde. Då får ni också möjligheter att prata med det konstnärliga teamet och ensemblen.
Tony-pristagaren Jason Robert Brown är såväl kompositör som manusförfattare till The Last Five Years. Brown är en av de mest framgångsrika kompositörerna i den nya Broadwaygenerationen och har kallats den smartaste och mest sofistikerade låtskrivaren sedan Stephen Sondheim.
Christopher Wollter (Jamie) har på GöteborgsOperan gjort huvudrollen i Miss Saigon men också stora roller i West Side Story och Les Misérables. Han har varit engagerad på Stockholms Stadsteater, Dramaten, Riksteatern och Malmö Opera och Musikteater.
Hanna Hedlund (Cathy) är en scenisk mångsysslare med stor sång- och teatererfarenhet. Bland annat har hon medverkat i Melodifestivalen vid två tillfällen och blivit Guldmasknominerad för sina rollprestationer på scen, där hon gjort såväl fars som musikal. Förra våren vann hon Körslaget och just nu är hon programledare för Singing Bee Celeb i TV. Bland mycket annat.
Rikard Bergqvist (översättning och regi) är denna säsong förste gästregissör på GöteborgsOperan.
Han har genom åren regisserat flera stora succér på GöteborgsOperan som Stoppa världen!, The Rocky Horror Show, Grymt!, My Fair Lady och nu senast Trollflöjten.
Scenografi & kostymdesign Tomas Sjöstedt Musikaliskt ansvarig Mats Sköldberg Ljusdesign Joakim Brink Musiker Piano Mats Sköldberg Cello Mats Lindberg Gitarr Per Hovensjö Bas Fredrik Bergman

Spelplan bifogas.
Mer info finns på www.opera.se

Recensionsbiljetter till premiären lördag 6/3 kl 18.00 på GöteborgsOperans Skövdescen bokas på
tel 0500-44 34 17 eller e-post: ulrica.mahult@opera.se senast onsdag 3/3.
Speltid ca 1 tim 30 min. Ingen paus. Pressbilder finns på www.opera.se fr o m 5/3.

Niklas Fahlén
Regional försäljning och information