Foto/illustration: Lennart Sjöberg och Muhammed Ali

"Let’s fall in love”: musikalisk revy med Cole Porters älskade sånger – premiär 8 september

GöteborgsOperans musikalartist Lars Hjertner har länge fascinerats av Cole Porter – succékompositören vars livsresa präglades av lika delar lyx och lögn. Den 8 september på Skövde Kulturhus är det premiär för Let’s fall in love, skapad av Lars Hjertner och musikern Per Larsson, som en hyllning till den amerikanske giganten. Därefter väntar turné i Västra Götaland.

”Anything goes”, ”I get a kick out of you”, “I’ve got you under my skin”, “It’s de-loveley”, “Everytime we say goodbye”, “Night and day”, “Let’s do it, let’s fall in love”. Cole Porter var en hit-makare utan dess like. Han tog världen med storm med sina över 800 låtar och musikaler som Kiss me Kate och Anything goes. Porter föddes enormt rik och levde ett extravagant liv i lyx och överflöd, men tvingades dölja sin sexuella läggning för omvärlden. Han avled ensam och gravt alkoholiserad.

Utifrån ett urval av Cole Porters låtar, utdrag ur brev, biografiska fakta och mängder av skvaller har GöteborgsOperans mångåriga publikfavorit Lars Hjertner och pianist/arrangör Per Larsson skapat en musikalisk revy som hyllar legendaren. Med air av jetset, Broadway och nostalgi, görs nedslag i Cole Porters märkliga liv, från barndom till ålderdom.

– För mig är Cole Porters musik ren kärlek – till musiken och till orden. Han skriver fantastiska kärlekssånger, men själv verkar han aldrig ha träffat rätt. Om och om igen blir han djupt förälskad och tror att han mött sitt livs kärlek, men det håller inte. Jag är inte säker på att han någonsin var lycklig själv, men han var fenomenal på att beskriva lyckan, säger Lars Hjertner.

Förutom Lars och Per medverkar också musikalartisten Micaela Sjöstedt, nyligen hyllad för sin insats som Arvprinsessan Isabella i musikalen Det var en gång på Grand Hôtel på GöteborgsOperans stora scen, samt musikerna Viktor Turegård, kontrabas, och Julia Schabbauer, slagverk, som alternerar med David Werthén, kontrabas och Martina Almgren, slagverk.

Föreställningsfakta: Let’s fall in love – musikalisk revy i två akter av Lars Hjertner och Per Larsson. Musik och sångtexter av Cole Porter. Längd ca 2 timmar inkl. paus. Premiär 8 september på Valhall, Skövde Kulturhus. Därefter turné i Västra Götaland. Föreställningarna på GöteborgsOperan Lilla scenen 8-19 november är redan slutsålda.

Mer information om Let’s fall in love: Let’s fall in love - Säsong 2023/2024 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

Här finns pressbilder från måndag 4 september: Aktuella pressbilder - Press - GöteborgsOperan - SE

För pressfrågor och recensionsbiljetter, kontakta press@opera.se, Emil Rinstad på 031-10 80 68 eller Marie Branner på 031-10 80 35

TEAM