Lördag den 28 maj genomför musiker i GöteborgsOperans Orkester, Göteborgs Symfoniker och Göteborg Wind Orchestra ett tio timmar långt musikmaraton till förmån för Ukrainas musikliv.

Musikmaraton: Göteborgs orkestrar spelar för insamling till Ukrainas musikliv

Theodore Kuchar, amerikansk-ukrainsk chefsdirigent för Lviv National Philharmonic Orchestra of Ukraine, är rörd över initiativet:
– Jag vill å Ukrainas alla musikers vägnar uttrycka vårt stora tack för stöd och generositet.

Det pågår en mängd insamlingar och stödkonserter för Ukraina runt om i Sverige. När Andreas Lönnqvist, orkesterchef på GöteborgsOperan, frågade sig vad han som yrkesperson kunde bidra med ringde han upp Theodore Kuchar, den prisbelönte amerikansk-ukrainske chefsdirigenten för Lviv National Philharmonic Orchestra of Ukraine och tidigare konstnärlig chef och chefsdirigent för The National Symphony Orchestra of Ukraine i Kiev. De båda har träffats tidigare i olika samarbeten.

– Hans svar kom omedelbart: ”köp instrument, våra brinner upp”. Man kan fråga sig varför vi ska fokusera på fioler när människor behöver medicin och mat. Men detta är vad vi konkret kan göra, som ingen annan hjälporganisation kan. För oss är kultur en fullständigt omistlig del av livet och både nu och när Ukraina en dag ska byggas upp, kommer kulturen att vara viktigare än någonsin, säger Andreas Lönnqvist, som kontaktade Göteborgs Symfoniker och Göteborg Wind Orchestra, som ville vara med och maratonspela.

Dirigenten Theodore Kuchar, som kommer att vara på plats lördagen den 28 maj, blev rörd när Andreas Lönnqvist hörde av sig efter krigsutbrottet. Och när han för en tid sedan fick veta att medlemmar ur tre stora orkestrar i Göteborg går samman för att samla in pengar till Ukrainas musikliv, blev han djupt tagen:
Allt stöd, all generositet, kommer att vara oerhört uppskattat av Ukrainas musiker.

Fri entré hela dagen och hela kvällen – publiken har möjlighet att skänka frivilliga bidrag via swish. De insamlade pengarna går till att stötta återuppbyggnaden av Ukrainas musikliv och musikinstitutioner. Bakom kontot står Kungliga Musikaliska Akademien som kommer att administrera själva insamlingen och i ett senare skede fördela medlen till lämpliga institutioner i Ukraina. De donerade medlen kommer där att kunna användas till exempelvis inköp av nya instrument men också till att införskaffa annan nödvändig utrustning som noter och teknik.

– Vi hoppas att fler orkestrar kommer att följa i våra spår. Och att vi får välkomna en stor publik som, tillsammans med medlemmar ur tre orkestrar, får en oförglömlig dag och kväll tillsammans, säger Andreas Lönnqvist.

Från Piazzolla till Pärt, från Schubert till Sjostakovitj. Det blir ensembler av olika storlek och kombinationer – allt från solocello till stor hornensemble – när ett sextiotal musiker från stadens tre orkestrar och sångare från GöteborgsOperan samlas för Ukraina.

Programmet fylls på allt eftersom. Foajén fylls med sång och musik från förmiddag till sen kväll. Publiken kommer och går som den vill, kafé och bar är öppna kl. 11–21. Restaurangen är öppen kl. 16–18.

Musikmaraton för Ukrainas musikliv:
När: lördag 28 maj kl 11-21
Var: GöteborgsOperans foajé.
Fri entré hela dagen och kvällen. Publiken skänker frivilliga bidrag via swish. Swishnummer till insamlingen: 1232794741
Medverkande: Musiker från GöteborgsOperans Orkester, Göteborgs Symfoniker och Göteborg Wind Orchestra. Sångare från GöteborgsOperan.

Mer info och programpunkter: Musikmaraton för Ukrainas musikliv - Säsong 2021/2022 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

Kontaktpersoner press:

• GöteborgsOperan: press@opera.se, 031-10 80 35 (Marie Branner), 031-10 80 68 (Emil Rinstad) – även för intervjuförfrågningar till Andreas Lönnqvist och Theodore Kuchar.
  • GSO/Göteborgs Symfoniker: Åsa Bernlo: asa.bernlo@gso.se, 031-726 53 15.
  • Göteborg Wind Orchestra: Anna Svensdotter Dimle: anna.svensdotter.dimle@gwo.se, 0707–605557