Rollistan tar form för CATS på GöteborgsOperan

Föreberedelserna i full gång inför höstens stora musikalsatsning I dag kan GöteborgsOperan presentera listan över de medverkande i CATS – Andrew Lloyd Webbers musikalklassiker som nu för första gången sätts upp på GöteborgsOperan. Det blir en ny, uppdaterad version av musikalen med häftiga scenlösningar, Manga-inspirerade kostymer och en större ensemble än någonsin förut i en CATS-produktion! I rollerna ser vi bland andra den välkända skådespelaren och sångaren Per Myrberg, senast i musikalen Chess i Stockholm och tv-serien Saltön på SVT och med en lång rad pjäser, filmer, musikaler och skivinspelningar på meritlistan. I CATS kommer han att göra teaterkatten Gus. Patrik Martinsson, just nu aktuell i Mamma Mia i Stockholm och kritikerrosad för sin roll som Engineer i GöteborgsOperans succémusikal Miss Saigon, gör rollen som Rum Tum Tugger. GöteborgsOperans egna solister Sten Pernmyr och Marianne Schell dyker upp som katterna Bustopher Jones respektive Jennyanydots medan Hans Josefsson gör Profetikus. Ivan Valencia, känd från TV3:s dansprogram Floorfiller medverkar som Tumblebrutus och Alexander Larsson, Guldmaskvinnare 2004 för bästa manliga biroll i musikalen FAME, gör Bill Bailey/Mungojerrie. – Vi har gjort en fantastisk casting vilket resulterat i en bred ensemble med allt från klassiskt skolade balettdansare till akrobater och rena sångare. För att säkerställa både dans- och sångkvaliteten har vi valt att göra ensemblen större än i tidigare versioner av CATS, säger regissör Hans Berndtsson, som tidigare bl a svarat för succéerna Skönheten och Odjuret och FAME på GöteborgsOperan. Endast fyra roller av totalt 37 återstår att tillsätta i CATS - Munkustrap, Grizabella, Demeter och Bombarulina. En slutgiltig audition hålls inom kort på GöteborgsOperan. Dirigent för CATS är Björn Dobbelaere, senast på GO med Miss Saigon. I produktionsteamet ingår också koreografen Gunilla Ohlsson, scenografen Mikael Varhelyi, kostymskaparen Jaana Fomin och ljusdesignern Palle Palmé. CATS görs på svenska med översättning av Ingela ”Pling” Forsman. CATS inleder säsongen 2006-2007 på GöteborgsOperan med premiär lördag den 9 september kl 18.00. Musikalen spelas t o m den 24 februari 2007. Biljetterna till höstens föreställningar har släppts och vårens biljetter släpps tisdag den 8 augusti. Se nedan för en lista över de medverkande. För mer information, kontakta undertecknad. Med vänliga hälsningar, GÖTEBORGSOPERAN Christina Bjerkander CATS Musikal av Andrew Lloyd Webber Baserad på T.S. Eliots ”Old Possum’s Book of Practical Cats” Premiär på GöteborgsOperan 9 september 2006 I rollerna: Munkustrap NN Profetikus Hans Josefsson Grizabella NN Gus/Growltiger Per Myrberg Bustopher Jones Sten Pernmyr Jennyanydots Marianne Schell Jellylorum/Griddlebone Evelyn Jons Rum Tum Tugger Patrik Martinsson Sam/Mr Mistoffelees Roman Rumyantsev Quaxo/Macavity Oscar Lindén Demeter NN Bombarulina NN George/Skimbleshanks Glenn Nilsson Sillabub/Rumpleteazer Anna Werner Bill Bailey/Mungojerrie Alexander Larsson Victoria Hanna Linné Cassandra Sofie Bengtsson Tantomile Katja Kortström Coricopat Mattias Andersson Jemima Elin Bemark Electra Sara Sandgren Alonso Magnus Lundgren Garbo Mari Lindbäck Isis Mio Netzler Ramses Sven Törnell Moses Mikael Simlund Shakespeare Göthe Norehäll Tintomara Ingahlill Wagelin Victor Tim Liljequist Exotica Kitty Chan Agustus Edvin Karlsson Admetus Pierre Hagman Plato Anders Wängdahl Savannah Linda Holmgren Etcetera Lisette Pagler Tumblebrutus Ivan Valencia Pouncival Timo Lattu -------------------------------------------------------------- Christina Bjerkander Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: christina.bjerkander@opera.se