Skid/Kites inleder danssäsongen – Damien Jalets två mästarprov för första gången på samma kväll

Sedan världspremiären 2017 har Skid av Damien Jalet gjort internationell turnésuccé med GöteborgsOperans Danskompani. Och med Kites skapade stjärnkoreografen i våras en virvlande pendang till föregångaren. När danssäsongen på GöteborgsOperan inleds den 21 augusti ges de två besläktade verken för första gången tillsammans. Men hemmapubliken får hålla sig framme, det blir bara tre föreställningar i Göteborg innan danskompaniet åter tar verken på turné till sex olika länder denna säsong.

Skid, Damien Jalets första verk med GöteborgsOperans Danskompani, framfördes på ett ”golv” med 34 graders lutning. Världspremiären 2017 hyllades med orden ”makalöst mästarprov” (GP) och “slående visuellt” (DN).

Sedan dess har Skid gjort internationell turnésuccé och befäst GöteborgsOperans Danskompanis internationella topposition inom samtida dans.

Fem år efter Skids utforskande av gravitationen blev vinden utgångspunkten när den fransk-belgiske stjärnkoreografen återvände till operahuset i våras.

– Det har blåst så mycket här i Göteborg den senaste tiden. Jag ser fåglar som seglar högt, högt uppe i luften, hur de surfar på luftströmmarna. Kites kan ses som en metafor över livet självt. En pappersdrake dansar också fram på luftströmmar, men snöret kan brista och plötsligt kraschar den. Samtidigt finns det en angelägen glädje i pappersdraken, ett tillstånd vi måste bevara oavsett vad som väntar, sa koreografen då.

Med ett ostoppbart, outtröttligt flöde och glädjefull angelägenhet, drog Kites in sin publik i en virvel av komplexa mönster och rörelser. GP skrev om ”rasande fart och minutiös precision” och SvD kallade verket ”en hypnotiskt vacker lovsång till livet som bjuder på sann joie de vivre”.

När GöteborgsOperans Danskompani den 21 augusti möter hemmapubliken för första gången efter sommaruppehållet ges dessa besläktade verk tillsammans – precis som det var tänkt från början. Det är också bara på GöteborgsOperan de praktiska och tekniska förutsättningarna finns för att under samma kväll framföra båda verken. Så detta är ett sällsynt tillfälle.

Mångfaldigt prisbelönte Damien Jalets verk kännetecknas av en sammanflätning av olika konstformer. Skids lutning och Kites vindar anas i den Grammynominerade musikfilmen Anima (Netflix) av Thom Yorke, Paul Thomas Anderson och Damien Jalet, där GöteborgsOperans Danskompani medverkar.

Efter tre föreställningar av Skid/Kites i Göteborg tas verken åter ut på nationella och internationella turnéer: först Dansens Hus i Stockholm 7-10 september (Kites och SAABA av Sharon Eyal), därefter Frankrike (Skid och SAABA), Storbritannien (Skid och SAABA), Taiwan (Skid och SAABA), Sydkorea (Kites och SAABA) och åter Frankrike (Kites och ett nytt verk av Imre och Marne van Opstal).

Turnéscener och mer info: Dansturnéer - Säsong 2022/2023 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

Team, medverkande och mer info om Skid/Kites: Skid/Kites - Säsong 2022/2023 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

Pressbilder finns här: https://opera.qbank.se/mb/?h=2...

Skid/Kites