Ur SAABA av Sharon Eyal. Foto: Tilo Stengel

Slutsålt i Paris – i morgon avslutas framgångsrik turnésäsong för GöteborgsOperans Danskompani

På La Villette i Paris avslutar GöteborgsOperans Danskompani sin framgångsrika turnésäsong, med fyra slutsålda föreställningar till och med i morgon. Kompaniet är internationellt mer efterfrågat än någonsin och nästa år väntar för första gången gästspel i bland annat Australien, Taiwan och Sydkorea.

– Det är omtumlande att känna energin vi möts av i salongerna världen över. Att det vi skapat når fram och kan beröra människor oavsett var vi befinner oss gör mig både ödmjuk och stolt, säger Katrín Hall.

Visst har GöteborgsOperans Danskompani en stor, trogen och hyllande publik på hemmaplan. Men faktum är att stjärnstatusen förmodligen är ännu starkare internationellt. Och för varje säsong tycks ryktbarheten växa ytterligare. Världens mest prestigefulla dansscener och festivaler står på rad för att boka in och presentera kompaniets dansverk, skapade i Göteborg i samarbete med ledande koreografer. I vissa fall bokas verken in för gästspel redan före sin världspremiär, det vill säga innan de ens existerar.

Den här säsongens turnerande avslutas med lördagens föreställning av Contemporary Dance (Hofesh Shechter) och SAABA (Sharon Eyal) på La Villette i Paris.

– De här dagarna i Paris har varit otroliga. För oss som ger allt vi har varje dag för att utmana våra gränser och skapa oförutsägbar danskonst på högsta nivå, är det omtumlande att känna energin vi möts av i salonger världen över. Att känslorna, rörelserna och livet vi vill förmedla kan beröra människor oavsett var vi befinner oss, gör mig både tacksam, ödmjuk och stolt, säger Katrín Hall, konstnärlig chef för GöteborgsOperans Danskompani.

Efter några års turnéuppehåll under pandemin har danskompaniet efter återstarten även gästat Norge, Tyskland och Belgien. Och nästa säsong väntar nya kontinenter: Australien, Taiwan och Sydkorea, kombinerat med återbesök i Frankrike och Storbritannien och gästspel på Dansens Hus i Stockholm.

Men närmast, innan kompaniet gör sommaruppehåll, erbjuds hemmapubliken stora och små föreställningar, ute på stan och i operahuset, under GöteborgsOperans Dansfestival, 13-22 maj (GöteborgsOperans Dansfestival - Säsong 2021/2022 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE) – samt en en fristående föreställning av Yoann Bourgeois Hurricane den 24 maj.

Turnéorter säsong 22/23 (fler kan tillkomma):

• Mulhouse, Frankrike
  • Sydney, Australien
  • London
  • Taiwan
  • Seoul, Sydkorea
  • Paris

Här är dansrepertoaren på GöteborgsOperan kommande säsong: Säsong 2022/2023 - Dans - GöteborgsOperan - SE

För pressfrågor kontakta press@opera.se, Emil Rinstad, 031-10 80 68, Marie Branner, 031-10 80 35