Smetanas opera "Brudköpet" i maxad nytolkning av Mellika Melouani Melani – premiär 17 september

Vad får kärlek kosta? I Mellika Melouani Melanis tolkning av Smetanas opera Brudköpet utlovas starka begär, queer cirkus, motorsågsjonglering och fantastisk musik. Premiär 17 september.

På Nationaloperan i Prag har Brudköpet, med sina romantiska arior, livliga körpartier och dansanta tjeckiska folkmusik, framförts över 2 500 gånger. Och även om verket i sin helhet är sällan spelat i Sverige, är partier som den mästerliga ouvertyren inte ovanliga på orkesterrepertoaren.

På GöteborgsOperan placerar regissör Mellika Melouani Melani verket i ett nedgånget samhälle där människor är beredda att göra vad som helst för pengar. Sommarens hetta gör människorna som galna av kärlek, liv och lust. De älskar och slåss, fixar och dealar.

– Smetana skildrar berusande begär hos människor som är lite crazy, men vi som sitter i salongen är väl lite crazy vi också? Det finns saker i våra liv som är vilda och svårtyglade. Konstens uppgift är att få lite ordning på det här, ge form åt det vilda, säger Mellika Melouani Melani, som efter nio år som konstnärlig chef för Folkoperan i Stockholm nu regidebuterar i salongen där hon som scenskolestudent odlade sin kärlek till operaformen.

Handlingen i Brudköpet kretsar kring två historier om kärlek som slutar väldigt lyckligt.

– Mařenka blir våldsamt förälskad i Jeník, men ska giftas bort med Vašek, som i vår tolkning inte ens är intresserad av tjejer. Han har inte vågat upptäcka det med sig själv, men gör det längs den här resan. Ytterst handlar berättelsen om att få leva på sitt sätt, säger Mellika Melouani Melani.

En queer cirkus, muskelman och motorsågsjonglering är några av föreställningens inslag. Rollen som Mařenka gestaltas av internationellt efterfrågade sopranen Matilda Sterby, belönad med första pris i tävlingen Hjördis Schymberg Award för unga nordiska operasångare 2022. Jeník sjungs av den danske tenoren Adam Frandsen, som snabbt vunnit internationell uppmärksamhet och Vašek görs av svenske tenoren Conny Thimander, som på GöteborgsOperan tidigare setts som Scaramuccio i Ariadne på Naxos, 2018.

För den musikaliska ledningen står Alevtina Ioffe, som här Sverigedebuterar efter att de senaste åren rönt stor uppmärksamhet vid bland annat Seattle Opera, Bayerische Staatsoper och Komische Oper.

Scenografi och kostymdesign är skapade av tyska Ben Baur och Uta Meenen. För den nya svenska översättningen står Fredrik Fischer och Linnea Schunnesson.

Kompositören Bedřich Smetana (1824–1884) har också en Göteborgskoppling, bosatt här 1856-60 och viktig i stadens musikliv då – bland annat som dirigent för harmoniska sällskapet och som pianopedagog.

PREMIÄR: lördag 17 september kl 18:00, Stora scenen. Längd ca 3 h 15 min inkl. paus.

Mer information: Brudköpet - Säsong 2022/2023 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

PRESSBILDER finns här i början av premiärveckan: Aktuella pressbilder - Press - GöteborgsOperan - SE

FÖRESTÄLLNINGSFAKTA: Opera i tre akter av Bedřich Smetana. Libretto Karel Sabina. Ny svensk översättning Fredrik Fischer och Linnea Sjunnesson. Spelas 17 sep. — 25 okt. 2022 på Stora scenen. Sjungs på svenska. Textas på svenska och engelska.

För intervjuförfrågningar och pressbiljetter, kontakta press@opera.se, Emil Rinstad (031-10 80 68) eller Marie Branner (031-10 80 35)

TEAM

DIRIGENT Alevtina Ioffe

DIRIGENT (28/9, 2/10) Jiří Rožeň