Kerstin Avemo tilldelas Stenastiftelsens kulturstipendium för sina "enastående rolltolkningar".

Sopranen Kerstin Avemo får Stenastiftelsens kulturstipendium 2022

”För sin sceniska självklarhet, gnistrande sopranstämma och enastående rolltolkningar, inte minst på GöteborgsOperan, tilldelas Kerstin Avemo stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.”

Kompositörer har skrivit direkt för hennes höga sopran. Hyllad av svenska och internationella kritiker. Ständigt utmanande sig själv, alltid oförutsägbar i sökandet efter nya uttryck.
Enbart under förra säsongen fick Kerstin Avemo lysande kritik för två väsensskilda rolltolkningar på GöteborgsOperan: gestaltningen av den enda rollen i Schönbergs Pierrot lunaire, ”En svindlande upplevelse” (GP), ”Kerstin Avemo öppnar Pierrots bultande hjärta” (DN) samt för rollen som operadivan Gunilla Coriander i Donizettis Viva la mamma, i regi av Claes Eriksson.

Hennes första roll på GöteborgsOperan var titelrollen i Alan Bergs opera Lulu, där hennes tolkning samma år belönades med tidskriften Operas pris och Svenska Dagbladets Operapris. Och snart gör Kerstin Avemo återigen något mycket ovanligt: sjunger samtliga tre kvinnliga huvudroller i Hoffmanns äventyr (premiär 26 november på GöteborgsOperans stora scen).
Kerstin Avemo är en av sex personer som i år får Stenastiftelsens prestigefyllda kulturstipendium.

Motiveringen lyder:
Sopranen Kerstin Avemo räknas till eliten bland operasångare och är eftertraktad i de stora operahusen både utomlands och hemma i Sverige, såväl i klassiska uppsättningar som i samtida verk.
På GöteborgsOperan debuterade hon som Lulu i Alban Bergs opera och har därefter briljerat som bland annat Violetta i La Traviata och Juliette respektive kvinnan i dubbeluppsättningen Nyckeln till Drömmarna/Vox Humana. I den kritikerrosade sceniska föreställningen av Schönbergs Pierrot lunaire, stod hon för både idékoncept, regi och sångstämma. För sin sceniska självklarhet, gnistrande sopranstämma och enastående rolltolkningar, inte minst på Göteborgsoperan, tilldelas Kerstin Avemo stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur
.”

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur har de senaste 26 åren delat ut ett stort antal stipendier till utövare inom skilda konstarter.

I år går stipendierna till:

• Dansaren och koreografen Zerjon Abebe
  • Sångerskan Kerstin Avemo
  • Skådespelaren Gizem Kling Erdogan
  • Översättaren Helena Hansson
  • Konstnären Eric Magassa
  • Konstnären Jelizaveta Suska

Läs mer om kulturstipendiaterna här: www.stenastiftelsen.se
Stipendiaterna får vardera en prissumma på 300 000 kronor.
2022 års stipendieutdelning äger rum fredagen den 2 december på Brew House i Göteborg.

För intervjuförfrågningar till Kerstin Avemo, kontakta press@opera.se, 031-10 80 35 (Marie Branner, 031-10 80 68 (Emil Rinstad)