Här syns några av stadens änglar. Foto: Ellika Henrikson

Stadens verkliga änglar hyllas med musikalkväll – och får egen ”pausbänk” på kajen

Kärlek skonar ingen är en musikal om Göteborg och dess människor, satta under omsorg av förklädda änglar. När stadens invånare bjöds in att nominera sina verkliga ”änglar” – personer som burit och stöttat sin omgivning – vällde bidragen in, och efter känslostarka nomineringar hyllas 100 personer med en musikalkväll den 27 april. Samtidigt invigs en ”pausbänk för stadens änglar” på kajen utanför operahuset.

“För att han är världens bästa diabetespappa till mitt barnbarn. Han jobbar heltid, får aldrig sova en hel natt och tänker ändå alltid på oss andra. Jag vill hylla min älskade son och alla diabetesföräldrar.”

“Ibland behöver själen plåster. Då finns hon. Hon jobbar med att vårda Göteborgs sargade sinnen. I en ambulans. Inte en vanlig, utan i ‘psyk-ambulansen’. En ängel för medfarna, en ängel i uniform och med sirener om det behövs.”

“Hon är mer än bara en ängel. Hon är en mamma, inte bara till mig utan till tre andra. Personligen har hon hjälp mig sluta med droger och kriminalitet medan hon tagit hand om mina två yngre syskon. Hon är en fantastisk person med en fantastisk själ. En stark kvinna med ett stort hjärta.”

“Världen bästa lärare. Den som verkligen gav en självkänsla. Stärkte oss som individer och världsmedborgare. En riktig fadersfigur. Det var snart 30 år sedan han var min lärare. En liten tjej från Etiopien. Jag har träffat på honom när jag var ute och gick, han körde buss. Han stannade och gav en bamsekram.”

Där är några utdrag från de många berättelserna (ytterligare några finns längst ner) som kom in när GöteborgsOperan bjöd in invånarna att nominera sina änglar, människorna som funnits där och gett kraft åt andra, när det behövts som mest.

Och nu på onsdag 27 april ska 50 änglar tillsammans med personerna som nominerat dem, hyllas med en kväll på Kärlek skonar ingen. Innan föreställningen börjar medverkar dessa hundra personer vid invigningen av en “Pausbänk för stadens änglar”, placerad på kajen utanför operahuset. Därefter bjuds de på bubbel i foajén och senare på gemensam fika i föreställningspausen.

Musikalen Kärlek skonar ingen, som bygger på Håkan Hellströms låtar är en verkligt göteborgsk historia, planerad att sammanfalla med stadens 400-åresjubilen. Berättelsen rymmer stadsomvandlingar, hamncontainrar, fotboll och en skaldjurskarneval – buren av ett brokigt persongalleri, som både dansar av rusig livsglädje och kämpar för att behålla hoppet i sorg och mörker. Utöver skildringen av stadens människor på scenen har GöteborgsOperan också riktat strålkastarna mot några av alla de verkliga människor som är och bär Göteborg. Som Sofie Nehvonen, verksamhetsledare hos Gatans lag, Lars ”Trassel” Bengtsson, tidigare bildlärare i Biskopsgården, vårdenhetschefen Lotta Koitrand och poeten Elias Abi Jaber.

Här finns deras berättelser och mer information om nomineringen av änglarna:Vem är din ängel? - Kärlek skonar ingen - Säsong 2021/2022 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

För pressfrågor, kontakta press@opera.se, 031-10 80 35 (Marie Branner), 031-10 80 68 (Emil Rinstad).

Kärlek skonar ingen är en ny musikal byggd på Håkan Hellströms låtar, av Victoria Brattström, Simon Ljungman, Håkan Hellström och Mirja Unge. Kärlek skonar ingen möjliggörs genom en donation från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur. De 100 biljetterna och änglarnas fika i pausen är skänkta av GöteborgsOperans huvudsponsor Göteborgs Hamn.

“Vårdcentral akut. Läkaren ordinerade mig tablett Panodil och åk hem och vila. Då tvingade hon mig, i hennes sällskap, ta en taxi till Östra sjukhuset. Efter många kontroller på avd hematologen, diffust storcelligt B-cellslymfom, blodcancer. Jag fick cytostatika. Efter två år friskförklarad. Utan hennes gärning vore jag död.”

“I år skall vi fira guldbröllop och min man har funnits där för mig i sorg, sjukdom och glädje. Dessutom är han blåvit in i själen, dvs en äkta ängel.”

“Hon har fångat alla tårar, gett mig kramar, hjälpt mig ur sängen, lämnat och hämtat mig på psyket. Men aldrig dömt mig. Trots att jag inte alltid uppskattade henne och inte var en bra vän tillbaka så lämnade hon mig aldrig. Vet inte vart jag hade varit idag utan henne vid min sida. Hon får mig att välja livet.”