Gå direkt till innehåll
Vintern i Sverige är fantastisk, men med den kommer även säsongsinfluensan. Vaccinera dig så du kan gå på tur i år igen.

Nu har vi fått in vaccinerna mot säsongsinfluensan

Säsongsinfluensa - en större fara än många tror, skydda dig med vaccin

Influensa orsakas av ett virus som infekterar luftvägarna. Viruset är väldigt smittsamt och överförs lätt mellan människor. Influensan sprids varje år till Sverige och drabbar under vinterhalvåret över 10 % av den svenska befolkningen.

Förutom att influensan och dess följdsjukdomar orsakar en överdödlighet bland äldre och andra riskgrupper så medför sjukdomen också stort onödigt lidande och betydande samhällsproblem; sjukhusen överhopas av influensasjuka och sjukfrånvaron innebär ett stort ekonomiskt bortfall såväl för företagen som den drabbade själv.

Det finns ett tydligt samband mellan influensavaccin och minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar

"Det starka sambandet mellan influensavaccination och minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar kan låta märkligt, men vi vet sedan länge att influensa, förutom att vara en besvärlig sjukdom i sig, även kan leda till allvarliga följdsjukdomar. Vanligast är en efterföljande bakteriell lunginflammation, men även hjärtinfarkt eller hjärtsvikt förekommer. När man skyddar sig mot influensan skyddar man sig även mot dessa komplikationer. Det här är viktig information inte bara för riskgrupper utan för allmänheten i stort.", säger Ingrid Gyllsten, vaccinationsansvarig på Göteborgs Vaccinationscenter.

Vi har två typer av influensavaccin fortsätter Ingrid; Vaxigrip Tetra för de under 60 år och det förstärkta Efluelda för de över 60 år.

Boka tid för vaccination nu och minska risken för såväl influensa som efterföljande hjärt-kärlsjukdomar

En vaccinationsmottagning kan vara så mycket mer än bara vaccinering

Till oss kan du även vända dig för rådgivning och vaccinationsplanering. Vi ser över vilka skydd du har och vad du kan tänkas behöva komplettera med, såväl hemma som inför din resa. För oss är det viktigt att du känner dig trygg.

Göteborgs Vaccinationscenter
Södra Vägen 27