2000 löpare i premiären av Varvsstafetten

2000 löpare i premiären av Varvsstafetten

2000 löpare finns på startlinjen i Slottsskogen vid premiären av Varvsstafetten på onsdagskvällen. GöteborgsVarvet växer med ytterligare ett lopp och en tävlingsdag.

– Vi vill få ännu fler människor i rörelse och nå en ny målgrupp. Med en lagtävling hoppas vi att fler dras med i träningen på arbetsplatser och i kompisgäng, förklarar Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Sammanlagt 400 herr-, dam- och mixade lag är anmälda till stafetten och de fem lagmedlemmarna kommer att springa fyra kilometer vardera.

– Det är en lagom sträcka för att alla ska kunna vara med. Fokus ligger på laginsatsen och folkfesten. Inga sträcktider noteras utan bara tiden i mål. Vi kommer att ha musik runt banan och mat efteråt.

400 lag i premiärloppet var precis vad arrangörerna hoppades på när beslutet om en stafett togs.

– Det är bra volym för ett premiärlopp, tycker Bo Edsberger.

Start och mål är vid Björngårdsvillan i Slottsskogen och starten går kl. 18.00 den 15 maj.

Bo Edsberger, Varvsgeneral, 070-7727889
Göran Byhlin, presschef 070-559 02 37

PROGRAM GÖTEBORGSVARVETVECKAN 2013

ONSDAG 15 maj
18:00 Varvsstafetten Nytt lopp 2013. Start och mål vid Björngårdsvillan, Slottsskogen. Klasser: herr, dam och mix. 5 löpare som springer samma Varv på 4 km var. Matpaket ingår. Cirka 400 lag anmälda.

TORSDAG 16 maj
11:00–21:00 Mässan GöteborgsVarvets Sport& Hälsa i Frölundaborg/Friidrottens Hus öppnar. Mässan har öppet torsdag till söndag.
18:00 Stav GöteborgsVarvet, 7 eller 10 km, i Änggårdsbergen och Botaniska Trädgården. Start och mål på Slottsskogsvallen, cirka 1000 deltagare.

FREDAG 17 maj
09:00–21:00 Mässan GöteborgsVarvet Sport & Hälsa.
11:00 Special GöteborgsVarvet, för begåvningsmässigt funktionshindrade i alla åldrar. Start och mål vid Björngårdsvillan. 2,2 eller 4,1 km. Cirka 1500 deltagare.
17:00 Presskonferens i Friidrottens Hus med elitlöpare.

LÖRDAG 18 maj
09:00–18:00 Mässan GöteborgsVarvet Sport & Hälsa.
11:00–15:00 Mini GöteborgsVarvet, Björngårdsvillan, Slottsskogen (ny tävlingsplats, ny tävlingsdag 2013), födda 2007 och senare. 250 meter.
12.00–19:00 Livesändning på fem storbildsskärmar.
12:45–15:00 Live i SVT1
12:45–19:00 Live på SVT Play.
13:00–19:00 GöteborgsVarvet, födda 1996 och tidigare, 21.0975,5 meter (halvmaraton). 31 startgrupper. 64 169 anmälda.

SÖNDAG 19 maj
09:00–15:00 Mässan GöteborgsVarvet Sport & Hälsa.
11:00 Mellan GöteborgsVarvet, Slottsskogen, födda 1994–1999. 5,1 km.
11:00–15:00 Mini GöteborgsVarvet, Björngårdsvillan, Slottsskogen (ny tävlingsplats 2013), födda
2007 och senare. 250 meter.
12:00 Lilla GöteborgsVarvet, Slottsskogen, födda 2000–2006. 1,3 eller 2,4 km.
Totalt cirka 13 000 anmälda till Varvets ungdomslopp.