45000 anmälda till GöteborgsVarvet 2012

45000 anmälda till GöteborgsVarvet 2012

Trycket på GöteborgsVarvet 2012 är enormt. Det är nu över 45 000 löpare anmälda till halvmaran 2012, vilket är 15000 fler än vid motsvarande datum i fjol.

I fjol fulltecknades GöteborgsVarvet i början av oktober, nu ser det ut att kunna bli ännu tidigare. Anmälningar tas emot i mån av plats, det vill säga till anmälningstaket för GöteborgsVarvet (59000 löpare) är uppnått.

Av de löpare som är anmälda hittills ökar andelen kvinnor mot tidigare. Till GöteborgsVarvet 2012 är andelen anmälda kvinnor just nu 33 %. I 2011 års lopp var andelen kvinnor 32 %.

-  Det är ett mycket stort intresse ute i landet att springa GöteborgsVarvet, så de som vill springa Varvet 2012, gör nog klokt i att inte vänta för länge med sin anmälan, säger Bo Edsberger tävlingsledare för GöteborgsVarvet.

En undersökning genomförd i våras av Sponsor Insight på svenska folket, visade att av de som löptränar som en del av sin träning, så är GöteborgsVarvet mest populärt av alla motionslopp - alla kategorier - som de kan tänka sig att delta i. Nära en halv miljon svenskar kan tänka sig att delta i GöteborgsVarvet.

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 12 maj 2012 för 33:e gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Lilla, Mellan och Mini GöteborgsVarvet. Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvshelgen 10-13 maj 2012.