55 000 löpare anmälda till GöteborgsVarvet

55 000 löpare anmälda till GöteborgsVarvet

Den senaste veckan har 9 000 löpare anmält sig till GöteborgsVarvet och det är precis lika många platser som nu finns kvar - till anmälningstaket 64 000.

- Jag är stolt att så många kommer att vara delaktiga i det 35:e GöteborgsVarvet i vår. Nu väntar åtta månader av inspirerande förberedelser inför den stora examen den 17 maj, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Antalet löparevenemang ökar stort över hela världen. Som exempel fanns i USA år 2000 endast ett halvmaraton med över 10 000 deltagare. 2009 fanns det 17st. och 2012 arrangerades rekordmånga: 36st, enligt runningusa.com.

- Det finns ett enormt utbud av motionslopp. Att det lopp som har flest antal deltagare av alla maraton och halvmaraton i hela världen arrangeras i Sverige, tycker jag är fantastiskt, menar Bo Edsberger.

I fjol fulltecknades GöteborgsVarvet i mitten av september. GöteborgsVarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund. 4  000 funktionärer är engagerade under genomförandet. Mer information via goteborgsvarvet.se.

Foto: Henrik Sandsjö