7000 fria P-platser under GöteborgsVarvet

7000 fria P-platser under GöteborgsVarvet

GöteborgsVarvet storsatsar i år på logistiken. Dels under själva loppet, men också före och efter.

– Vi har flera startgrupper i år. Med färre löpare i varje grupp kommer framkomligheten längs banan förbättras, lovar Bo Edsberger, tävlingsledare för GöteborgsVarvet.

En annan nyhet är att alla vätskestationer nu är placerade på höger sida i löpriktningen. Det innebär att de som inte stannar för att dricka kan hålla till vänster och risken för kollisioner och störningar minskar.

–  Vid de utvärderingar vi gör varje år har vätskestationernas placering varit det som de flesta tyckt till om. Det är löparna som är de verkliga experterna på hur det fungerar runt banan och det är viktigt att vi lyssnar på dem, menar Bo Edsberger.

Att framkomligheten i loppet är bra är en förutsättning för att GöteborgsVarvet ska kunna fortsätta att växa. Det gäller inte bara under loppet utan även före och efter.

Därför satsar GöteborgsVarvet i år på en ny stor parkeringsplats vid Volvo Torslandaverken, Jakobs väg, med 4 000 p-platser som kompletterar den vid Åby travbana.

–  Det innebär att vi nu har runt 7 000 gratis parkeringsplatser för både löpare och publik. 50 bussar, också avgiftsfria, kommer att köra i skytteltrafik från 9.00 till 20.00.

Dessutom betalar GöteborgsVarvet som vanligt Västtrafik för att alla löpare ska få åka gratis på spårvagnar och bussar på tävlingsdagen.

–  Över 60 000 anmälda löpare och över 200 000 åskådare ställer stora krav på logistiken. Men det är också en miljöfråga, vi vill inte ha tusentals bilar som köar inne i stan, säger Bo Edsberger.

Bo Edsberger, tävlingsledare, 070-7727889
Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 12 maj 2012 för 33:e gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvetveckan genomförs även Stav, Special, Lilla, Mellan och Mini GöteborgsVarvet. Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvetveckan 2012.