Ågrenska - ny välgörenhetspartner till GöteborgsVarvet

Ågrenska - ny välgörenhetspartner till GöteborgsVarvet

Inför halvmaran 2014 har GöteborgsVarvet valt Ågrenska som ny välgörenhetspartner till evenemanget.

Sedan 2011 har ett antal startplatser i GöteborgsVarvet årligen öronmärkts
för välgörenhet. Fram till idag har satsningen totalt inbringat 4 miljoner kronor till välgörande
ändamål. De organisationer GöteborgsVarvet samarbetar med 2014 och som kommer
dela på cirka 1,4 miljoner kronor är Clowner utan Gränser, Stadsmissionen och Varvets nya partner Ågrenska.

Hos Ågrenska, på Lilla Amundön söder om Göteborg, står dörren öppen för barn
och ungdomar med sällsynta diagnoser. Här får barnen och deras familjer bygga
nätverk, utbyta erfarenheter och hämta kraft att bemästra vardagen.

- Samarbetet med GöteborgsVarvet betyder mycket för barnen på Ågrenska. Det fina med att springa för Ågrenska är att det blir lite dyrare, men då skänker du halva startavgiften direkt till vår verksamhet. För dig innebär det 21 svettiga kilometer. För barnen och ungdomarna på Ågrenska bidrar du med ökad glädje och livskvalitet, berättar Robert Hejdenberg,vd på Ågrenska.

Totalt är 2 500 startplatser i GöteborgsVarvet 2014 öronmärkta för välgörenhet.

-Vi vill stödja verksamheter där vår insats kan göra skillnad. De löpare som väljer att springa GöteborgsVarvet till förmån för Ågrenska är med och bidrar till att bygga "Sinnenas rum". Det är ett upplevelserum på Lilla Amundön där barnen och ungdomarna får möjlighet att uppleva ljus, ljud och öva på kommunikation och rörelse, berättar Varvsgeneralen Bo Edsberger.

På Ågrenska arrangeras nu på lördag, den 24 augusti, Lekens dag för elfte året i rad. Lekens dag är den enda dagen under året som Ågrenska har öppet för alla. På Lekens dag får barnen och ungdomarna möjlighet att prova på nya aktiviteter tillsammans med nya och gamla kompisar. GöteborgsVarvet finns också på plats och arrangerar MiniVarvet till förmån för Ågrenska.

Mer information

Ågrenska AB ägs till 100% av Stiftelsen Grosshandlare Axel H. Ågrens Donationsfond (kallad Ågrenska Stiftelsen) vilken är en så kallad non-profit organisation (den drivs i icke vinstdrivande intresse). Läs mer på http://www.agrenska.se/

Kontaktpersoner:
Bo Edsberger, Varvsgeneral, 031-772 78 89