​Bästa startfältet någonsin i Varvet

​Bästa startfältet någonsin i Varvet

Tre år i rad har det slagits banrekord i Göteborgsvarvet. Och aldrig tidigare har så många högklassiga löpare ställt upp i halvmaran som i år.

Dags för ny rekordslakt?

– Tveksamt, rekorden är nu så bra att det krävs perfekta förhållanden och absolut toppform för att slå dem, säger Per Crona, ansvarig för elitlöparna i Göteborgsvarvet.

Dessutom krävs det att någon eller några håller tempo redan från start.

– Vi använder inte harar i Varvet så tiden beror mycket på hur loppet utvecklas. Fast det brukar bli bra tempo ändå.

Bland herrarna är Wilson Kipsang det stora namnet. Kenyanen är ensam om att vunnit de tre stora maratonloppen, London, New York och Berlin, och räknas som en av de bästa genom tiderna.

– Orsaken till att han kommer hit är att han blev magsjuk när han skulle försöka ta tillbaka sitt världsrekord i Tokyo och fick därmed en lucka i sitt program. Men jag är inte säker på att han vinner här, säger Per Crona och fortsätter:

Richard Mengich har banrekordet och springer för sjätte året i följd. Han kan banan, är i toppform och revanschsugen för missen i fjol då han tvingades bryta.

Det finns också andra att hålla koll på. Ibrahim Jeilan, den enda som besegrat Mo Farah i ett mästerskapslopp på 10 000 meter har övergett banan för längre lopp och gör en spännande start.

– Sedan finns det alltid en rad hungriga löpare som visar sig här. Shadrack Kimining, Kenya, är nybörjare och är en spännande outsider.

Bland damerna är chansen till banrekord lite större. Och toppbredden är väldigt imponerande.

– Tio av tjejerna har sprungit på 69 minuter eller bättre och det finns ingen klar favorit, funderar Per Crona men kan inte låta bli att nämna Meseret Belete Tola.

– Hon har inte fyllt 17 än och helt okänd blev hon tvåa i etiopiska mästerskapet, fick springa VM där hon blev sexa. En kolossal talang.

Göteborgsvarvet är också i år svenskt mästerskap. I fjol vann Mustafa Mohamed den uppskrivna duellen med Mikael Ekvall efter ett inspirerat lopp.

– Frågan är om han gör om det. Ekvall verkar vara väldigt stark, tycker Per Crona som kommer att hålla ett extra öga på Robel Fshia, eritrean som bott i Sverige sedan 2013.

– Det här är en jättetalang som inte satsat riktigt hårt tidigare men som nu skruvat upp träningsintensiteten.

Bland damerna återkommer Isabellah Andersson efter två års uppehåll efter att ha fött barn och haft skadeproblem.

– Jätteroligt att hon är tillbaka. Dessutom blir det en väldigt intressant debut av Öis Maria Larsson som sprang hinder under London-VM. Men hon har med två segrar i Lidingöloppet visat att hon klarar längre distanser. Det här blir en spännande duell mellan ”den gamle och den nya”, tror Per Crona som har bråda dagar.

Som vanligt är det krångel med visum för de inbjudna löparna.

– Tänk att det kan finnas så många hinder mellan Addis Abeba och Margretebergsgatan.

Fler upplysningar:

Per Crona, ansvarig för elitfältet, 070-615 14 87
Göran Byhlin, pressansvarig, 070-559 02 37
Startlistor, information om löparna samt mediaguide med fakta om Varvet: goteborgsvarvet.se/press

Foto: Wilson Kipsang, Kenya, är klar för start i Göteborgsvarvet 2018. På bilden korsar han mållinjen som tvåa i New York City Marathon den 5 november 2017. Foto: AP Photo/Seth Wenig.