Banrekord och svenskt rekord i GöteborgsVarvet

Banrekord och svenskt rekord i GöteborgsVarvet

Trots en kraftig vind blev årets GöteborgsVarv en fartfest. Herrsegraren Victor Kipchirchir, Kenya, satte nytt banrekord och Isabellah Andersson satte svenskt rekord.

Outsidern Victor Kipchirchir imponerade och sprang på makalösa 1.00,25 och krossade det gamla banrekordet med 27 sekunder. Han grundlade segern redan efter tio kilometer när han till synes enkelt gled ifrån.

– Enkelt, nej det var verkligen tufft. Jag har sprungit snabbare tidigare men inte på en så här hård bana. Jag är verkligen glad, förklarar han efter loppet.

Isabellah Andersson kom femma i damklassen, släppte täten tidigt och gjorde sitt eget lopp. Och det gick så fort att det blev ett nytt svenskt rekord 1.10,30.

– Jag är jättenöjd med tiden och loppet och kände ingen press. Jag brydde mig inte om de andra utan bara mig själv.

Damsegrarinnan Hilda Kibet, kenyanska men holländsk medborgare, ryckte ifrån övriga i täten vid drygt två mil och vann på 1.09,27.

– Det var en fantastisk bana och publiken hjälpte mig. Vi var flera ungefär lika starka löpare men jag kände mig stark under hela loppet och tänkte att om jag inte vinner i dag kommer jag nog aldrig att göra det. Banan var fantastisk och publiken lyfte fram mig, detta var en fantastisk upplevelse, säger hon innan hon ger sig ut i havet av alla motionärer och hänger lagerkransen kring en förvånad löpare.

Svensk mästare bland herrarna blev Adil Bouafif, Hässelby som var ohotad under hela loppet.

– Det viktigaste var att vinna SM. Vill kvala till EM på 10 000 meter så jag tog inte ut mig alltför mycket. Med tanke på det var detta ett jättebra lopp, säger Adil Bouafif.

44 828 löpare startade i årets GöteborsgsVarv.
Rekordmånga, 44 099 kom i mål.

– Med banrekordet och direktsändningen i SvT har GöteborgsVarvet lyfts till ny nivå. Organisationen har fungerat perfekt och inga allvarliga incidenter har inträffat. Just nu är vi beredda att sälja våra 3 500 regnponchon som köptes in efter de senaste dygnens väderprognoser, men som vi inte behövde plocka fram.

Fler upplysningar:
Bo Edsberger, tävlingsledare, 070-7727889
Göran Byhlin, presschef, 070-559 02 37

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 12 maj 2012 för 33:e gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvetveckan genomförs även Stav, Special, Lilla, Mellan och Mini GöteborgsVarvet. Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvetveckan 2012.