BAUHAUS ny huvudpartner till Göteborgsvarvet och Göteborgsvarvet Marathon

BAUHAUS ny huvudpartner till Göteborgsvarvet och Göteborgsvarvet Marathon

Världens största halvmaraton och en av Europas ledande byggvaruhuskedjor har inlett ett samarbete. BAUHAUS fortsätter sin satsning på att bygga svensk idrott och blir under 2021 huvudpartner till Göteborgsvarvet och Göteborgsvarvet Marathon.

– Göteborgsvarvet är ett evenemang med en stolt tradition och stor folklig anknytning i Sverige. Världens största halvmara är en inspiration för tusentals löpare och motionärer under året. Loppet ligger också till grund för satsningen på friidrott i regionen, vilket är helt i linje med vårt långsiktiga arbete med att bygga svensk idrott. Det känns dessutom extra roligt att bli en del av Göteborgsvarvet Marathon som arrangeras för att fira att staden Göteborg fyller 400 år, säger Johan Saxne, marknadsdirektör på BAUHAUS.

Göteborgsvarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund till förmån för friidrottsverksamheten i regionen och har över 50 000 anmälda löpare och 200 000 åskådare årligen. Överskottet går direkt tillbaka till idrottsrörelsen för att investeras i föreningarnas ungdomsverksamhet och driften av träningsanläggningen Friidrottens Hus.

Under 2021 kommer det utöver det traditionella Göteborgsvarvet, som är världens största halvmara, även arrangeras ett maraton för att fira Göteborgs 400-årsjubileum.

– BAUHAUS är ett starkt varumärke och en välkänd aktör på den svenska idrottsscenen, dessutom med stark koppling till just friidrott i och med sitt partnerskap till Svenska Friidrottsförbundet. Därför känns det givetvis väldigt roligt att de vill vara en del av Göteborgsvarvet och Göteborgsvarvet Marathon. Varvet är, och ska fortsatt vara, ett evenemang i världsklass som får många att må bra, säger Martin Bergman, förbundschef Göteborgs Friidrottsförbund och ansvarig för Göteborgsvarvet.

Sponsoravtalet mellan BAUHAUS och Göteborgsvarvet har utarbetats i samarbete med rättighetsbolaget ISP Sport.

För mer information:

Johan Saxne
Marknadsdirektör BAUHAUS
E-mail: jsa@bauhaus.se
Mobil: 0706 – 40 39 16

Martin Bergman
Förbundschef Göteborgs Friidrottsförbund och ansvarig för Göteborgsvarvet
E-mail: martin.bergman@goteborgfriidrott.se
Mobil: 0720 – 70 43 83

Göteborgsvarvet är ett av världens största långlopp och har arrangerats 40 gånger sedan 1980.

Göteborgsvarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund till förmån för friidrottsverksamheten i regionen. Överskottet går direkt tillbaka till idrottsrörelsen för att investeras i föreningarnas ungdomsverksamhet och driften av träningsanläggningen Friidrottens Hus. Cirka 4000 funktionärer är engagerade under genomförandet av Göteborgsvarvet.