Familjefest avslutade löparhelgen

Familjefest avslutade löparhelgen

GöteborgsVarvets rekordhelg avslutades idag med de yngsta klasserna.

– Det blev en riktig familjefest med massor av löpsugna ungdomar, säger tävlingsledaren Bo Edsberger.

Till de tre Varvsloppen för ungdomar under söndagen var 12 118 unga (0-19 år) anmälda, mer än tusen fler än i fjol.

– Det är en glädjande ökning. Att ungdomar och barn rör på sig är viktigt. Vi kommer att fortsätta med våra insatser för att få fler att motionera, lovar Bo Edsberger.

Sammanlagt var 74 164 anmälda till GöteborgsVarvets sex olika lopp 20-22 maj. Det innebär rekorddeltagande i de flesta klasser.

– Allt har fungerat under helgen. Förutsättningar att prestera har varit optimala för alla deltagare. Höjdpunkten var naturligtvis de nya banrekorden, men mest nöjd är jag ändå med att hundratusentals människor har följt loppen längs banorna eller på webben. Det har varit en fantastisk folkfest, avslutar Bo Edsberger.

Göran Byhlin, presschef 070-59 02 37
Bo Edsberger, tävlingsledare 070-772 78 89

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton, avgörs den 21 maj 2011 för 32:a gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Mellan, Lilla och Mini GöteborgsVarvet.Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvshelgen 20-22 maj 2011.