GöteborgsVarvet går in i en ny tidsera

GöteborgsVarvet går in i en ny tidsera

GöteborgsVarvet har de senaste åren haft en kraftig tillväxt och i år deltar över 62000 löpare i halvmaran. Detta i kombination med att vägnätet i Göteborg byggs om samt att Astra Tech har en världskongress för tandläkare under Varvshelgen gör att logistiken till och från tävlingsarenan i år blir en större utmaning än någonsin.

GöteborgsVarvet är därför nu ute i ett tidigt skede och inför en ”dubbeleffekt av sommartiden” -  en ny så kallad ”Varvstid”.

- Urkul att tiderna förändras, detta är framtiden, säger Per Tidholm, tidigare anställd på Göteborgs Friidrottsförbund.

Varvstiden innebär att alla deltagare och funktionärers klockor ställs fram en timme under tävlingshelgen den 10-13 maj i år. Alla deltagare kommer på detta sätt att "luras" till att få ha en timme tillgodo inför start. En timme extra att hämta nummerlapp, stå i toakö, värma upp mm. Inte minst är det positivt för alla funktionärer som kommer att vara klara en timme tidigare än tidigare.

- Vi tror det bara är en tidsfråga innan fler tar efter den nya Varvstiden, avslutar Bo Edsberger tävlingsledare för GöteborgsVarvet och ansvarig för att alla inblandade är ute i god tid inför Varvet.

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 12 maj 2012 för 33:e gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Lilla, Mellan och Mini GöteborgsVarvet. Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvshelgen 10-13 maj 2012.