GöteborgsVarvet kommer till Uppland

GöteborgsVarvet kommer till Uppland

Det är det nu klart att GöteborgsVarvets Seedningslopp (10 km) kommer att arrangeras i Uppsala den 23 augusti 2014. Dessutom startar en ny serie med GöteborgsVarvets Löparkvällar i Uppsala söndagen den 19 januari. Vi utgår från Studenternas IP.

- Det känns bra att GöteborgsVarvet nu också finns representerade i Sveriges fjärde största stad. Uppsala är ju även en stor studentstad och vi kan nu erbjuda ett stort antal unga människor bra träning i sin närmiljö, säger Tommy Bäckström, projektledare för GöteborgsVarvet Löparkvällar och Seedningslopp.

GöteborgsVarvets satsning på löparkvällar startade 2004 och arrangeras i samarbete med en lokal förening på varje ort, efter gemensamt utformade träningsteman. Gästerna på löparkvällarna deltar kostnadsfritt. Från Umeå i norr till Helsingborg i söder, genomför GöteborgsVarvet under ett år totalt 350 träningskvällar, med cirka 18 000 gäster.

- Uppsala LK som vi nu inleder samarbete med är en liten förening med stor potential, som erbjuder regelbunden träning i en miljön som är perfekt för löpning, säger Tommy Bäckström.

Uppsala blir nu den 22:a orten i Sverige där GöteborgsVarvets Löparkvällar arrangeras och GöteborgsVarvets Seedningslopp finns nu på nio platser.

Vi är stolta att inleda samarbete med världens största halvmaraton och ser fram emot att erbjuda våra gäster bra och rolig löpträning samt möjligheten att delta i ett snabbt millopp i Uppsala nästa år, säger Steffen Weckner, Uppsala LK.

Uppsala LK har medlemmar i alla åldrar och klubben erbjuder gemensamma träningar regelbundet året om. Klubben är medlem i Svenska Friidrottsförbundet och Svenska Triathlonförbundet. Uppsala LK arrangerar även Kung Björn-loppet, ett terränglopp i Hågadalen.

Tommy Bäckström, GöteborgsVarvet, mobil 0739-44 32 62
Steffen Weckner, Uppsala LK, mobil 0702- 64 43 40