GöteborgsVarvet kommer till Värmland

GöteborgsVarvet kommer till Värmland

En ny serie med GöteborgsVarvets Löparkvällar startar i Arvika söndagen den 19 januari 2014. Samlingsplats för löparkvällarna är VIK idrottsplats i Arvika. Dessutom är det nu klart att GöteborgsVarvets Seedningslopp (10 km) kommer att arrangeras i Arvika den 6 september 2014.

- Det känns jättekul att GöteborgsVarvet nu finns representerade i Värmland. Dessutom känns det bra att inleda ett samarbete med föreningen Set Sail IF, som verkar för att ge goda förutsättningar för de som vill idrotta och utvecklas lokalt i regionen, säger Tommy Bäckström, projektledare för GöteborgsVarvet Löparkvällar och Seedningslopp.

Från Umeå i norr till Helsingborg i söder, genomför GöteborgsVarvet under ett år totalt 350 träningskvällar, med cirka 18 000 gäster. Arvika blir nu den 21:a orten i Sverige där GöteborgsVarvets Löparkvällar arrangeras och GöteborgsVarvets Seedningslopp finns nu på åtta platser.

- Med löparkvällar och seedningslopp vill vi bidra vi till ett ökat intresse för löpning. De kommande åren siktar vi på att erbjuda seedningslopp och löparkvällar på flera orter runt om i Sverige, säger Tommy Bäckström.

GöteborgsVarvets satsning på löparkvällar startade 2004 och arrangeras i samarbete med en lokal förening på varje ort, efter gemensamt utformade träningsteman. Gästerna på löparkvällarna deltar kostnadsfritt.

GöteborgsVarvets Löparkvällar och Seedningslopp i Arvika kommer att arrangeras i samarbete med Set Sail IF.

- Vi är stolta och nöjda över att tillsammans med GöteborgsVarvet kunna erbjuda bra träningsmöjligheter för löpare i Värmland! Vårt mål är att alla som vill röra på sig ska få en möjlighet att göra det oavsett vilken nivå man deltar på, säger Tomas Björn, ordförande Set Sail IF.

Set Sail IF är en ideell förening som tillhör Riksidrottsförbundet samt specialidrottsförbunden för friidrott, skidor, triathlon och cykel. Föreningen är baserad i Arvika kommun. Set Sail IF har som målsättning att bli en ledande och erkänd idrottsklubb i Värmland. De ska jobba för att gynna ungdomsverksamhet, friskvård och att stötta aktiva som vill satsa på sin idrott fullt ut. Set Sail ska inte verka aktivt för att rekrytera idrottare utifrån utan skall främst stötta invånare och talanger lokalt. Klubben ska vara ett bra exempel på en väl fungerande förening och ska verka för att kunna samarbeta med andra föreningar och på så sätt lyfta idrotten i hela Värmland.

Tommy Bäckström, projektledare för GöteborgsVarvet Löparkvällar och Seedningslopp,
mobil 073-944 32 62