​Göteborgsvarvet startar löpträning i Kallebäcks Terrasser i samarbete med Wallenstam

I början av april startar Göteborgsvarvet löparkvällar i det nya området Kallebäcks Terrasser i Göteborg. Det är fastighetsbolaget Wallenstam, som står bakom bygget av det nya bostadsområdet, som nu inleder samarbete med Göteborgsvarvet.

På en yta som framöver kommer att bebyggas i Kallebäcks Terrasser, aktiveras snart ”Mitt i Kallebäck”, som blir en mötesplats under byggperioden för närboende och besökare, med boulebanor, lekplats, foodtrucks, sköna må-bra-ytor och olika inslag av närservice.

Flera aktiviteter i Kallebäcks Terrasser kommer av gå i hälsans tecken och med start den 3 april arrangerar Göteborgsvarvet löparkvällar i området.

– Vi ser mycket fram mot samarbetet vi nu inleder med Wallenstam. Kallebäcks Terrasser ligger perfekt till för varierade löprundor, både med närheten till det populära Delsjöområdet och Lackarebäcksberget alldeles intill. Evenemangsytan som Wallenstam bygger i området redan från start känns också helt rätt och har goda förutsättningar att bli en attraktiv mötesplats för många olika typer av event och aktiviteter, säger Estelle Montler, projektledare Göteborgsvarvet.

Göteborgsvarvet Löparkvällar är gemensam, kostnadsfri och ledarledd löpträning på 45-60 minuter, i Kallebäcks Terrasser kommer löparkvällar erbjudas måndagskvällar med paus under påskveckan. Under sommaren kommer även fyra guidade löparkvällar anordnas i området.

I augusti kommer även Minivarvet, loppet för de allra yngsta deltagarna, att arrangeras i Kallebäcks Terrasser, för att inspirera fler att röra på sig. Utöver Göteborgsvarvet Löparkvällar och Minivarvet, är det också klart att Military Fitness Sweden kommer att arrangera en tuff hinderbanetävling i Kallebäcks Terrasser vid invigningen av Mitt i Kallebäck den 29 april och att M.I.T-Fitness fr.o.m. april kommer att erbjuda veckobaserad funktionell utomhusträning i Kallebäcks Terrasser.

– Det här är ett sätt för oss att ge en försmak av den vision vi har för Kallebäcks Terrasser. Vi planerar för ett nyskapande, aktivt område med trivsamma mötesplatser, bostäder, kontor och må-bra-ytor. Hit är det nära från allt. Vår ambition är att redan under byggperioden på olika sätt aktivera platsen och visa på vad Kallebäcks Terrasser kommer att tillföra området, säger Thomas Dahl, vice vd för Wallenstam.

Fullt utvecklat kommer Kallebäcks Terrassers att omfatta 2 000 nya lägenheter samt lokaler för kontor, butiker och annan service på totalt cirka 20 000 kvadratmeter. De första 800 lägenheterna ska stå färdiga till Göteborgs 400-årsjubileum år 2021.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 070-517 11 38
www.wallenstam.se/kallebacksterrasser

Bo Edsberger, Varvsgeneral Göteborgsvarvet, tel 070-772 78 89
www.goteborgsvarvet.se/loparkvallar/

Foto: Trion som bidrar till att aktivera området Kallebäcks Terrasser tillsammans med Wallenstams projektchef för området Hans Svensson. Från vänster, Hans Svensson, Wallenstam, Tommy Carlsson, Military Fitness, Camilo Lattof M.I.T-Fitness och Estelle Montler, projektledare Göteborgsvarvet. Foto: Carolin Freiholtz, Omelettfoto.