​GöteborgsVarvet utökar satsningen på unga deltagare

​GöteborgsVarvet utökar satsningen på unga deltagare

Lilla Varvet Fun Zone är en helt ny satsning för de yngsta löparna under GöteborgsVarvetveckan. En aktivitetsarena för syskon och de som springer Lilla Varvet och MiniVarvet.

- I och utanför Frölundaborg kommer det att vara full aktivitet under söndagen. Vi vill skapa något roligt för hela familjen med rörelse i fokus, förklarar Emil Forss, projektledare för satsningen.

Att mycket handlar om olika former av fysisk aktivitet är naturligtvis ingen tillfällighet.

- Vi vet hur viktigt det är för barn och ungdomar att röra sig och det här är ett sätt få dem att göra det och samtidigt ha roligt. Det kommer att finnas aktiviteter med allt från att tävla i sjukamp till att gå på barnyoga. Vi kommer att ha en hinderbana utanför Frölundaborg och hoppborgar, det finns ansiktsmålning, barnen kan träffa maskotar och mycket mer, berättar Emil Forss.

Målsättningen är att de unga löparna ska kunna hänga kvar i området även efter att de har sprungit sina lopp.

- Och få en större upplevelse än bara själva loppet. Vi vill att den fysiska aktiviteten ska förknippas med något roligt och där resultatet i loppet inte i första hand ska vara i fokus.

Varje aktivitet i Lilla Fun Zone drivs av olika aktörer. Bland dessa finns också Frölunda Indians och BK Häcken som kommer att ha spelare på plats.

- Det här är första året vi gör detta och vi hoppas att ungdomarna kommer att uppskatta det här.

Fun Zone kommer att ha öppet den 22 maj från 10.00 till 17.00. Och det är inte bara de som springer loppen som är välkomna.

- Det är öppet för alla. Och det är fri entré, betonar Emil Forss.

Tonåringarna, åldersgruppen 14-19 år, hade tidigare ett lopp under söndagen, men kommer fr.o.m. i år att springa under lördagen i det nya loppet CityVarvet. CityVarvet startar på Götaplatsen samtidigt som GöteborgsVarvet och följer den blå linjen, 4,3 km mot målet på Slottsskogsvallen. Lilla Varvet är för deltagare 7-13 år och MiniVarvet för unga springsugna i åldern upp till 6 år. Totalt förväntas cirka 15 000 barn och ungdomar att delta i CityVarvet, Lilla Varvet och MiniVarvet.

Emil Forss, projektledare Lilla Varvet Fun Zone 070-772 96 68
Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37