GöteborgsVarvets blå linje blir grön

GöteborgsVarvets blå linje blir grön

För att uppmärksamma sitt miljöarbete byter GöteborgsVarvet idag ut färgen på den linje som märker ut bansträckningen på halvmaran.

När den blå linjen målas i gatan veckorna innan GöteborgsVarvet är det en stark signal till både tävlande och arrangör att det snart är klart för start. Men när GöteborgsVarvet nu intensifierar sitt miljöarbete blir den blå linjen grön.

- Grön är bättre än blått, men jag skulle ännu hellre se att den var röd, det är ju ändå valår, säger före detta socialdemokraten och numera PR-konsulten Per Göransson, som var snabb att kommentera färgbytet.

Men färgbytet har inget med politik att göra. Anledningen är att vid miljörevisionen i samband med tävlingen i fjol uppfyllde GöteborgsVarvet miljökraven väl – dock påtalades det att arrangören kan bli bättre på att berätta om sitt miljöarbete.

- GöteborgsVarvet har gått igenom hela evenemangets inverkan på miljön och gjort en rad förändringar som ska minska påverkan på miljön och klimatet. Som en tydlig markering och för att uppmärksamma att Varvet satsar på miljön, byter vi nu färg på den blå linjen till grön – även om det bara är för en dag, säger Sofie Engel, miljökonsult hos GöteborgsVarvet.

GöteborgsVarvet arbetar för att vara framstående inom miljöfrågan och bli ett mer hållbart evenemang. Tack vare arbetet har evenemanget blivit miljödiplomerat och uppmärksammades även vid 2013 års prisutdelning av AIMS Green Award i Aten.

Läs mer om GöteborgsVarvets miljöarbete här.
Sofie Engel, miljökonsult GöteborgsVarvet, sofie.engel@goteborgsvarvet.se, 072-259 69 62.