Isabellah Andersson optimistisk inför GöteborgsVarvet

Isabellah Andersson optimistisk inför GöteborgsVarvet

Trots en operation i ett knät i mars ger inte Isabellah Andersson upp segerfunderingarna inför GöteborgsVarvet.

– Man vet aldrig. Jag satsar ändå på att vinna, lovar hon.

Men samtidigt erkänner hon att formen är långt borta.

– Men jag vet att den kommer och kan inte vara missnöjd. Jag kunde börja gå en vecka efter operationen och springa efter fyra. De sista tre veckorna har jag sprungit tre timmar om dagen.

Motståndet i lördagens lopp är dock tufft.

– Det är alltid bra med hård konkurrens, säger hon och ler.

Halvmaraton i Göteborg och om bara en vecka ett maraton i Stockholm låter svårt med tanke på skadebakgrunden.

– Det beror på hur man tänker, jag har är bra grundtränad och springer mycket varje dag. En vecka två lopp är en väldigt lång tid.

Det nordiska hoppet i herrklassen är Urige Buta, född i Etiopien men bosatt i Norge sedan sju år.

– Jag hoppas få besked om medborgarskap snart. Då blir det en satsning på VM, berättar han.

Buta gör inte debut i GöteborgsVarvet:

– Jag har sprungit två gånger tidigare men då har jag inte alls varit i form. Men det är jag i år, lovar han.

På plats i Göteborg är Patrick Makau, Kenya, världens just nu mest eftertraktade långlöpare. Han springer dock inte GöteborgsVarvet utan är här för att ta emot priset som världens bäste löpare 2010.

– GöteborgsVarvet passade inte i planeringen i år. Men jag kommer gärna hit nästa år, lovar han.

Fler upplysningar:
Per Crona, ansvarig för elitaktiva, 070-615 14 87
Göran Byhlin, presschef, 070-559 02 37

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton, avgörs den 21 maj 2011 för 32:a gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Mellan, Lilla och Mini GöteborgsVarvet.Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvshelgen 20-22 maj 2011.