Kändisbesök, direktsändning och mycket annat skoj på barnens dag

Kändisbesök, direktsändning och mycket annat skoj på barnens dag

Söndagen är barnens dag i Göteborgsvarvetveckan. Då är det inte bara Lilla Varvet eller Minivarvet som gäller. Det finns mycket mer att roa sig med.

- Vi vill att detta ska vara mer än ett lopp. Det ska vara en rolig dag för barnen, ungefär som att gå på Liseberg, förklarar Pernilla Pettersson, projektledare Lilla Göteborgsvarvet.

Naturligtvis med inriktning på fysisk aktivitet. Meningen är att barnen ska röra sig så mycket som möjligt.

- Det är viktigt att barn och ungdomar rör sig och det är lättare om man samtidigt har roligt. Vi bygger upp Lilla Varvet Fun Zone, ett område för att testa friidrott, snickra, testa hoppborgar, springa i hinderbanor och mycket, mycket mer.

Det har i år gjorts flera förändringar av själva loppet Lilla Varvet för att det ska upplevas som ännu roligare.

- Pojkar och flickor startar tillsammans. Man kan alltså springa ihop med klasskamrater eller med kompisar man känner.

Dessutom har rangordningen efter tid i resultatlistorna tagits bort för klasserna upp t.o.m. 12 år. Målsättningen med det nya tävlingskonceptet är att fler skall få en bättre upplevelse och fler skall motiveras att röra på sig.

- Alla som springer får tider men vi presenterar resultaten i bokstavsordning istället för i placeringsordning. Det har visat sig att över 70 procent av de som kommer bland de tio bästa i dessa årgångar är födda under första kvartalet. Det innebär att vi tidigare har rangordnat efter fysisk mognad istället för träningsflit. Det viktigaste är att det ska vara roligt för alla barnen att röra på sig.

Clara Henry, Youtuber och programledare, kommer vara på plats i start- och målområdet under eftermiddagen för att peppa löparna i Lilla Varvet.

Dessutom direktsänder SVT Lilla Varvet i Barnkanalen 14.00-16.00

- De kommer bevaka folkfesten, de yngsta klasserna och fighten om segern i 13-årsklasserna.

Under Lilla Varvet kommer också barn att vara speakers.

- Eftersom detta ska vara barnens dag får barn också vara med och göra intervjuer.

Även föräldrarna får uppleva en del nyheter.

- De ska känna sig trygga och också få en fin upplevelse. Vi har byggt en läktare vid starten så att de kan se ordentligt och vi har ändrat logistiken runt målgången så att föräldrar har bättre koll på vart barnen går ut från arenan efter mål, berättar Pernilla Pettersson.

Göteborgsvarvet jobbar året runt med att försöka få barn och ungdomar att röra på sig. Bland annat genom projektet HEJA Göteborg i nordöstra Göteborg och på Hisingen samt HEJA Finspång. HEJA står för Health, Empowerment, Joy och Activity. Cirka 250 ungdomar från HEJA-verksamheten ställer upp i Göteborgsvarvets olika lopp.

Första start i Lilla Varvet är den 21 maj, 11.00 och målgångar pågår till strax före klockan 16. Start utanför Slottsskogsvallen och målgång inne på arenan, cirka 7000 deltagare. I Minivarvet förväntas cirka 8000 barn upp till 6 år att delta under lördag och söndag.

Pernilla Pettersson, projektledare Lilla Varvet 072-856 41 56
Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37