Livesändning av GöteborgsVarvet – följ din favoritlöpare

Livesändning av GöteborgsVarvet – följ din favoritlöpare

På lördag kan alla följa sina favoriter i GöteborgsVarvet även om de inte är på plats i folkfesten. I sex och en halv timme direktsänds loppet på webben.

– Det blir spännande att prova nya sätt till interaktiva kontakter med löpare och publik, säger Bo Edsberger, tävlingsledare för GöteborgsVarvet.

En huvudkamera kommer att följa täten och fyra fasta kameror finns utplacerade efter banan. I fjol var det premiär för TV-sändning på webben. Nyheten i år är att man kan kombinera livesändningen med att beställa GöteborgsVarvets Sms-tjänst.

– Köp mellantider via Sms på din favorit så får du ett meddelande när löparen har ett par hundra meter kvar till de fasta kamerorna. Då kan man klicka upp den aktuella kameran på din dator eller mobilen, förklarar Bo Edsberger. Sedan gäller det bara att få syn på den aktuella löparen.

Livesändningen har möjliggjorts tack vara GothNets bredbandsnät och sänds på gt.se.
– Det är kul att GöteborgsVarvet ligger i framkant när det gäller sådana här rejäla satsningar. Det är en ganska avancerad teknik, säger Mikael Koff, teknisk samordnare på gt.se.

De fasta kamerorna finns vid Älvsborgsbron (5,4 km), på Lindholmen (10,5 km), vid Storan (15,6 km) och vid målet.

Publiken runt banan kan följa loppet på sex storbildsskärmar placerade vid Lindholmen, Storan, Götaplatsen och start/målområdet. Vid varje storbildsskärm kommer det att finnas en speciell surfzon med fri tillgång till gothenburgwireless där all information om Göteborgsvarvet, livesändningarna och Sms-tjänsterna finns tillgänglig.

Karta över GöteborgsVarvets bansträckning, kamera- och publikplatser att ladda ner.

Göran Byhlin, pressansvarig: 070-559 02 37
Bo Edsberger, tävlingsledare: 070-772 78 89
Mattias Grahn, marknadsansvarig: 070-772 78 87

Regioner

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton, avgörs den 22 maj 2010 för 31:a gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Mellan, Lilla och Mini GöteborgsVarvet.Totalt förväntas cirka 70 000 löpare delta i något av Varvs-loppen under GöteborgsVarvshelgen 21-23 maj 2010.