​Mer än en miljon till välgörenhet

​Mer än en miljon till välgörenhet

I Göteborgsvarvet är det en tradition att låta löpare springa för välgörenhet. I år får de tre organisationerna Stadsmissionen, Ung Cancer och Ågrenska dela på 1,2 miljoner kronor.

Sedan Göteborgsvarvet startade satsningen ”Spring för välgörenhet” 2011 har Varvetlöparna sprungit in mer än 10 miljoner kronor till olika organisationer.

- Det bästa med detta är att det möjliggör för många att göra gott på ett annorlunda sätt. Vi kommer att använda pengarna till vårt barn- och ungdomsarbete för att ge deltagarna ett oförglömligt sommarminne, berättar Anette Tingets, ansvarig företagssamarbeten & event på Stadsmissionen.

Ågrenska en lägervecka för syskon till barn med olika funktionsnedsättningar.

– Tanken med lägret är att syskon ska få träffa andra som är i samma situation. Om vi inte haft pengarna från Göteborgsvarvet hade vi inte kunnat anordna lägret. Och lägret betyder väldigt mycket för ungdomarna, berättar Samuel Holgersson sjuksköterska vid Ågrenska.

Ung Cancer har även varit förmånstagare för en extra satsning på välgörenhet, ”Uppvarvningen”, där man kopplat ihop träning med personliga insamlingar, som Göteborgsvarvet genomfört i vår.

– Samarbetet med Göteborgsvarvet betyder otroligt mycket för oss. Detta innebär att vi kan fortsätta stötta unga vuxna cancerberörda och erbjuda rehabilitering, ekonomiskt stöd och gemenskap i en situation då det annars är väldigt lätt att hamna utanför och känna sig ensam, säger Emma Tonnes, generalsekreterare för Ung Cancer.

Löpare som springer för välgörenhet kommer att göra det i speciella, lättidentifierade tröjor och brukar få stor uppskattning av publiken runt banan.

Fler upplysningar:
Bo Edsberger, Varvsgeneral, 070-772 78 89
Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37

Foto: Nicholas Almanakis.

Stadsmissionen, Ung Cancer och Ågrenska fick under invigningen av Göteborgsvarvet den 17 maj motta en check på 1,2 miljoner kronor. Fr. vänster Samuel Holgersson (Ågrenska), Emma Tonnes (Ung Cancer), Anette Tingets (Stadsmissionen), Sofie Fagerlund (Hållbarhetsansvarig Göteborgsvarvet).